Wilders maakt draai: wil plots wél praten over hulp Oekraïne

• zondag 25 februari 2024
  •  PVV-leider Geert Wilders maakt een opvallende draai.

MARIT NUBÉ 25-2-2024

Na twee jaar wil hij plotseling wél praten over 'iedere vorm van hulp' aan Oekraïne. Dit leidt tot gemengde reacties bij zijn achterban.

Twee jaar lang wilde de PVV-leider niets weten van Nederlandse steun aan Oekraïne of sancties tegen Rusland. Volgens hem moest het kabinet denken aan de Nederlanders. Bovendien is de militaire hulp in strijd met de Grondwet, redeneerde hij. In artikel 96 staat namelijk dat 'het Koninkrijk niet in oorlog wordt verklaard dan na voorafgaande toestemming van de Staten-Generaal'. Daarom twitterde Wilders in juni 2022: 'Het is niet onze oorlog, Rutte. En als je dat echt gelooft, ben je in overtreding van de Grondwet en dus strafbaar.'

Maar nu maakt Wilders een opmerkelijke draai. Steun aan Oekraïne is plotseling wél bespreekbaar voor hem geworden. Dit weekend schreef hij op X: 'De oorlog die Rusland twee jaar geleden begon tegen Oekraïne kan niet anders dan illegaal en barbaars worden genoemd. De PVV steunt Oekraïne en is bereid om over iedere vorm van hulp te praten.'

Zijn bericht is naar aanleiding van een aangekondigd veiligheidsakkoord dat het demissionaire kabinet afsluit met Oekraïne voor tien jaar. Dit vindt Wilders 'echt niet kunnen', maar hij wil dus wel gaan praten over andere vormen van hulp.

'PVV komt in het gareel'
    De draai van Wilders leidt tot gemengde reacties. Partijen als BBB, VVD en NSC zijn al sowieso voor steun aan Oekraïne, en ze zien dus dat Wilders hen de hand reikt. Maar ook is er veel kritiek. Zo reageert journalist Joost Niemöller: 'De Wilders van voor de verkiezingen is niet de Wilders van erna. Vraag me af wat er in die onderhandelingskamertjes is gebeurd.'

Ook teleurgestelde PVV-stemmers laten van zich horen. Zo schrijft Angelique: 'Ik loop met je weg maar qua Oekraïne kan ik je niet volgen. Absoluut oneens.' Bertus reageert: 'Jij hebt beloofd aan ons geen geld verspillen aan corrupte Oekraïne. Ik heb op jou gestemd, ben je niet goed bij je hoofd Geert?' Iemand anders vindt dat de PVV 'langzaam in het gareel komt'.

Niet alle PVV-politici delen Wilders' standpunt. Zo schrijft Kelly Blauw, PVV-fractievoorzitter in de Groningse gemeenteraad, op X: 'Voor al die lui en vooral regionale politici die het alleen nog maar over Oekraïne kunnen hebben en er hele analyses op los laten, al onze belastingcenten er naar toe willen brengen [...] en iedereen veroordelen met een andere mening over dit onderwerp: ga je eens bezig houden met je eigen land of portefeuille! [...] Jullie kunnen in hemelsnaam niet eens voor je eigen volk zorgen. Doe waar je als volksvertegenwoordiger voor bent aangesteld. Voor NEDERLAND zorgen!'

Vorige week onthulde De Telegraaf dat Oekraïense vluchtelingen vanuit heel Europa naar Nederland komen, omdat hier de sociale voorzieningen goed zijn. Van Polen tot Portugal komen Oekraïners hierheen vanwege de gratis opvang, gratis zorg en goede baankansen. Hierdoor zit de landelijke opvang voor Oekraïners propvol.

NieuwRechts