Timmermans: intensieve veehouderij en glastuinbouw zullen moeten worden verplaatst naar oorden buiten Nederland

• dinsdag 27 februari 2024
  • Categorie: , ,
  •  Timmermans deed tijdens zijn lezing nog een opmerkelijke uitspraak.

Robin de Boer 27-2-2024

Luister naar dit artikel
    NineForNews.nl
    00:00 / 01:41

‘Radicaal-rechtse’ partijen zijn een bedreiging voor de rechtsstaat, en spelen daarmee Poetin in de kaart, beweerde GroenLinks-PvdA-leider Frans Timmermans in de tweejaarlijkse Banninglezing.

Hij richtte zijn pijlen specifiek op de PVV. “Het is allesbehalve toeval dat de PVV in ons land de publieke omroep de nek om wil draaien,” zei Timmermans. “Deze partij maakt onderdeel uit van een wereldwijde beweging die controle wil over de waarheid.”

‘Zeer belastend’

Timmermans deed tijdens zijn lezing nog een opmerkelijke uitspraak. Op een gegeven moment ging het over demografische uitdagingen en migratie. “En Nederland zal bij de inrichting van onze economie ook veel meer met de gevolgen voor onze demografische ontwikkeling rekening moeten houden,” zei hij.

“Sectoren die maar een klein deel van onze economie uitmaken en die zowel sociaal als ecologisch zeer belastend zijn, zoals de intensieve veehouderij en de glastuinbouw, zullen moeten worden verkleind. Of verplaatst naar oorden buiten Nederland waar de belasting veel minder is,” stelde Timmermans onomwonden.

Stop

Omvolking, maar dan naar elders, reageert Telegraaf-journalist Wierd Duk.

Eerder pleitte president van De Nederlandsche Bank Klaas Knot in Buitenhof voor een stop op glastuinbouw en de vleesverwerkende industrie. Volgens hem wegen de baten niet op tegen de kosten.

Over de auteur: Robin de Boer is economisch geograaf. Volg hem hier op Substack.

NineForNews.nl