“Opwarming”: –41,6 graden in Zweden. Zo ijskoud was het voor het laatst 12 jaar geleden

• woensdag 3 januari 2024
  •  Ook extreme kou in Finland

“Opwarming”: –41,6 graden in Zweden. Zo ijskoud was het voor het laatst 12 jaar geleden

(Vertaling: E.J. Bron)

De klimaat-chaoten plakten zich waarschijnlijk een keer teveel vast op straat, schertsen mensen op internet: uit het noorden van Zweden worden extreme temperaturen gemeld, op veel plaatsen is het –41,6 graden. Zo koud was het volgens meteorologen voor het laatst twaalf jaar geleden.

Ook al verkondigt menig klimaatexpert nog steeds dat “de aarde kookt”: het hoge noorden van Europa is met extreem lage temperaturen het nieuwe jaar begonnen. In het noorden van Zweden werden voor het eerst sinds 2012 weer temperaturen onder de –40 graden Celsius gemeten, zoals het Zweedse meteorologisch instituut SMHI meedeelde. Op veel plaatsen zoals bijvoorbeeld in Umeå was het zo koud als in twaalf jaar niet meer, bericht het ZDF.

Op grond van veiligheidsrisico´s vanwege de rijden er vooreerst tot donderdag geen passagierstreinen meer ten noorden van Umeå, berichtte de radiozender SVT. “Het is de laagste temperatuur die we tot nu toe in deze winter hadden, en het zal tamelijk koud in het noorden blijven”, zei de meteoroloog Nils Holmqvist.

Ook extreme kou in Finland

Op dit moment bevindt zich volgens informatie van het instituut een hogedrukgebied met extreme koude lucht boven het noordoosten van Zweden en het noorden van Finland. In Nikkaluokta bij Kiruna werden –41,6 graden geregistreerd. Het Zweedse koude record voor deze eeuw is echter nog iets lager: in februari 2001 werden in Storbo –44 graden gemeten.

Ook in Finland registreerden de meteorologen lage temperaturen: het zou ijskoud zijn in het hele land, de temperaturen zouden over het algemeen tussen de –20 en – 30 graden liggen, schreef het meteorologisch instituut Ilmatieteen Laitos op zijn website.

De recordtemperatuur van de huidige winter werd in de noordwestelijke Finse stad Ylivieska. Daar was het –37,8 graden Celsius. Het Finse weerbureau voorspelde dat het in delen van het land in de komende dagen waarschijnlijk –40 graden Celsius kan worden.

Bron:
    exxpress.at

Vertaald uit het Duits door:
    E.J. Bron
    (www.ejbron.wordpress.com)

Op X stond een mooi commentaar van Floor van Rhee: """Het is overal extreem warm, maar door het koude weer merken we dat gewoon niet""".
    Beter kan niet verwoord worden hoe de media en politiek de boel belazeren.