Grote zorgen over gezondheidsschade windmolens in Overijssel: ‘Stress, stress en nog eens stress’

• donderdag 11 januari 2024
  •

Inwoners van Overijssel liggen wakker van mogelijke gezondheidsschade als gevolg van de eventuele komst van windmolens.

Niek Megens

Dat vertelden ze woensdagmiddag tegen provinciale politici tijdens een ingelaste commissievergadering.

Elsemiek Horenberg uit Daarle (gemeente Hellendoorn) heeft sinds 2018 last van slapeloze nachten, hartkloppingen en veel verdriet als gevolg van de plannen voor windturbines in de buurt van haar woning. ,,Ze zijn ingetekend op 300 meter’’, vertelde ze ten overstaan van Overijsselse Statenleden en gedeputeerden. Dat geeft haar ‘stress, stress en nog eens stress’.

Ze was niet de enige. Zeven insprekers hadden zich gemeld voor een extra vergadering over het zon- en windbeleid in Overijssel. De publieke tribune was goed gevuld. Buiten het provinciehuis waren spandoeken opgehangen. De meeste sprekers uitten hun zorgen over gezondheidsrisico’s die volgens hen kleven aan de komst van grote windturbines op korte afstand van woningen. Ook zijn er zorgen over gebrek aan draagvlak en negatieve effecten van windmolens vlak bij beschermde natuurgebieden.

Landbouwgrond

Sinds afgelopen zomer in Overijssel de nieuwe coalitie aantrad (BBB, PvdA, GroenLinks, SGP en VVD), is het beleid voor zonne- en windenergie aangepast. Zo mogen er geen zonneparken meer bij komen op landbouwgrond. Voor de plaatsing van windmolens zijn vier voorkeursgebieden aangewezen (voornamelijk langs snelwegen). Hier kunnen enkele tientallen turbines komen. Daarbuiten mogen turbines alleen in groepen van vier worden geplaatst.

DS