Voorzitter klimaattop Dubai twijfelt aan klimaatwetenschap

• dinsdag 5 december 2023
  • Categorie: , ,
  •  De voorzitter van de klimaattop in Dubai, Sultan Ahmed Al Jaber, heeft flinke kritiek op de klimaatwetenschap.

MARIT NUBÉ 4-12-2023

Volgens hem kan deze wetenshap niet aantonen dat het uitfaseren van fossiele brandstoffen nodig is om de opwarming van de aarde te beperken, onthult The Guardian samen met Centre for Climate Reporting.

Al Jaber zou zijn uitspraak vorige maand hebben gedaan tegenover Mary Robinson, de voorzitter van de ngo The Elders. Ook zou hij hebben gezegd dat het uitfaseren van fossiele brandstoffen ondermijnend is voor duurzame ontwikkelingen.

"Laat me de routekaart zien voor een uitfasering van fossiele brandstoffen die duurzame sociaal-economische ontwikkeling mogelijk zal maken, tenzij je de wereld weer in grotten wilt laten wonen", zei hij tegen haar. De uitspraak werd gedaan bij het online event 'She Changes Climate'.

Sinds vorige week is de klimaattop COP28 van start gegaan in Dubai. Daar komen zo'n 70.000 prominenten bijeen om de klimaatdoelen te bespreken. De aanstelling van Al Jaber tot voorzitter leidde al tot veel ophef, omdat hij ook een topman is van het staatsoliebedrijf ADNOC in de Verenigde Arabische Emiraten (VAE).

Eerder gingen er al geruchten dat de VAE de klimaattop wilde gebruiken om nieuwe oliedeals te sluiten met vijftien landen. Dit meldde de BBC op basis van gelekte documenten. Maar Al Jaber ontkende dat dit het geval was.

Bij de klimaattop worden de doelstellingen flink opgeschroefd. Zo hebben ruim 110 landen besloten om de hoeveelheid hernieuwbare energie te verdriedubbelen in 2030. Ook wil de Europese Unie het eigen klimaatbudget ophogen van miljarden naar biljoenen euro's. Dit moet bekostigd worden met nóg hogere beprijzingen. Daarnaast zal Nederland per 2025 zo'n 900 miljoen euro gaan doneren aan Afrikaanse landen vanwege klimaatschade.

NieuwRechts