Nieuwe verkiezingen? Baudet pleit voor stembusakkoord met BBB, SGP en PVV

• dinsdag 5 december 2023
  • De verkennende fase van de formatie is in volle gang, maar vlotten wil het nog niet echt.

Redactie 5-12-2023

De PVV zou graag in een kabinet willen zitten met BBB, VVD en NSC. Maar de twee laatstgenoemde partijen durven geen harde nee of ja te zeggen. Volgens FVD-voorman Thierry Baudet doet het partijkartel dit doelbewust. Volgens hem zou er nog een andere optie mogelijk zijn om het partijkartel te breken.

Baudet stelt een stembusakkoord voor met de PVV, BBB, SGP en dus FVD. Die vier partijen hebben nu 58 zetels, maar Baudet is van mening dat deze vier partijen samen bij de volgende verkiezingen boven de 75 zetels uit kunnen komen.

Wat is een stembusakkoord?
    Bij een stembusakkoord verbinden partijen zich voorafgaand aan de verkiezingen aan een of meerdere partijen met wie zij in een coalitie willen zitten. Meestal formuleren die samenwerkende partijen ook een programma op hoofdlijnen, waardoor de kiezer weet wat ze kan verwachten van zo'n coalitie.

Baudet stelt voor om nieuwe verkiezingen te houden en vervolgens met zo'n stembusakkoord de verkiezingen in te gaan. Volgens hem zou een absolute meerderheid mogelijk moeten zijn.