Gerdragspsychologen ingezet tijdens corona om mensen bang te maken

• vrijdag 8 december 2023
  •  Tijdens de coronapandemie heeft de regering gedragspsychologen ingezet om mensen bang te maken, vertelt medisch-ethisch adviseur Wendy Mittemeijer aan Ongehoord Nederland.

8-12-2023 SERRE VERWEIJ

"We weten in ieder geval van de coronatijd dat er veel gedragspsychologen bij betrokken waren." Zo werd bekend dat onder andere de Duitse regering dergelijke psychologen had gebruikt om mensen angst aan te jagen over corona.

Mittemeijer geeft aan dat het nog niet bekend is of psychologen ook in Nederland zijn gebruikt om opzettelijk angst in te boezemen, maar dat dit in ieder geval in meerdere buurtlanden gebeurd is. "We weten wel van andere landen, zoals Engeland en Duitsland, dat gedragspsychologen zijn ingevlogen om echt angst aan te jagen. Bijvoorbeeld door een scenario te schetsen van miljoenen doden of door bepaalde beelden te laten zien."

De medisch-ethisch adviseur verwijst naar appjes van Britse staatssecretaris Matt Hancock waarin hij het had over het communiceren van een nieuwe corona-variant en mensen angst aanjagen. 'We frighten the pans of everyone with the news train', luidde één van de berichten. "Ze waren van plan om zeer repressieve maatregelen te nemen. Weer een lockdown en zo zie je eigenlijk dat die angst strategisch wordt getimed. Terwijl daar eigenlijk helemaal geen rede voor was omdat op dat moment al bekend was dat corona voor de meeste mensen niet gevaarlijk was."

Ook lieten de autoriteiten het volgens Mittemeijer na om naderhand de angst weer te doen verminderen onder de bevolking. "Naast het initiatieren van de angst zijn er geen momenten aangegrepen om de mensen weer gerust te stellen en dan blijft die angst aanhouden."

NieuwRechts