Onrust VVD groeit: partijprominenten roepen in open brief op tot regeren met PVV

• zondag 26 november 2023
  •  De onrust binnen de VVD lijkt steeds meer te groeien nadat VVD-leider Dilan Yesilgöz afgelopen vrijdag liet weten niet aan een nieuw kabinet deel te willen nemen.

26-11-2023

Niet alleen het merendeel van de achterban vindt dat een slecht plan, ook diverse partijprominenten laten zich nu horen.

Vlak voor de verkiezingen stelde Yesilgöz al dat ze niet in een kabinet wil stappen als Wilders daarvan de premier is. Ze wachtte na de verkiezingsuitslag vervolgens niet af tot er gesprekken kwamen of er een verkenner werd aangesteld. Ze stelde namelijk voorafgaand aan een overleg met alle partijen al tegenover de media dat VVD niet plaats zal nemen in een nieuw kabinet. Wel zei ze dat haar partij eventueel beschikbaar zou zijn voor gedoogsteun bij een centrum-rechts kabinet.

Het leverde haar flinke kritiek op van onder meer Caroline van der Plas en Geert Wilders. Ook annalisten waren verbolgen over de houding van Yesilgöz waarbij sommigen zelfs spraken over kiezersbedrog. Onder meer René van der Gijp en Helene Hendriks zeiden spijt te hebben van haar stem op de VVD. Ook haar eigen achterban is ontevreden over het besluit van de partij. Het merendeel van de VVD-achterban wil namelijk dat hun partij gaat proberen een kabinet te vormen met de PVV. Overigens gaan er ook geruchten dat de VVD niet met PVV in een kabinet wil omdat daardoor de topfunctie die Mark Rutte binnen de NAVO of de Europese Commissie ambieert in gevaar zou komen.

De kritiek zwelt alleen maar verder aan nu enkele VVD-prominenten zich openlijk tegen het besluit van VVD en Yesilgöz keren. Halbe Zijlstra en Hans Hoogervorst roepen in een open brief in De Telegraaf hun partij op om toch met de PVV te gaan formeren. Dat heeft het land namelijk nodig, zo is hun stelling. ‘Juist nu moet de VVD volledige verantwoordelijkheid nemen’, schrijven ze. ‘De VVD heeft terecht het kabinet op immigratie laten vallen. De verkiezingsuitslag is een noodkreet van de kiezer hier iets aan te doen.’

Opvallend is dat de twee ook kritiek hebben op de uitspraken van Yesilgöz vlak voor de verkiezingen waarmee ze zei niet in een kabinet met premier Geert Wilders te willen plaatsnemen. Volgens de partijprominenten heeft ze daarmee veel VVD-kiezers in de armen van Wilders gejaagd. Ze schrijven dat VVD simpelweg moet meeregeren: ‘Nederland heeft de VVD harder nodig dan ooit en we mogen het niet laten afweten.’  Ze waarschuwen dat als Yesilgöz in haar starre houding blijft volharden de VVD uiteindelijk hetzelfde lot staat te wachten als het CDA, dat bij deze verkiezingen nog maar vijf zetels wist te halen. Ook andere partijprominenten twijfelden al openlijk aan de houding van de VVD. Voormalige Kamerleden Ton Elias en Jeroen van Wijngaarden toonden zich zeer kritisch.

Vanuit de VVD en Dilan Yesilgöz is nog niet gereageerd op de open brief in De Telegraaf.

NieuwRechts

hoe dom kun je zijn om na 12 jaar wanbeleid van met name vvd toch weer op die partij te gaan stemmen?