Boerenorganisaties zien kansen voor ander beleid na verkiezingsuitslag

• donderdag 23 november 2023
  • Categorie: , ,
  •  Boerenorganisaties zien na de verkiezingsuitslag mogelijkheden om met de nieuwe politieke verhoudingen in de Tweede Kamer een verandering van het landbouwbeleid te realiseren.

Lydia van Rooijen 23-11-2023

De boerenorganisaties zien in de verkiezingsuitslag ook belemmeringen, zoals de strengere dierenwelzijnseisen die PVV voorstaat. Met de winst van PVV is het tijd voor realistisch landbouwbeleid, reageert Agractie na de eerste verkiezingsuitslagen. “Geen stikstoffuik en dwang uit Brussel, maar gezond en veilig voedsel produceren”, aldus Bart Kemp, voorman van de landbouwactiegroep.

Agractie gaat uit van perspectief voor boeren en een eerlijke prijs voor de producten. Naast de PVV feliciteert Agractie Nieuw Sociaal Contract (NSC) van Pieter Omtzigt en de BoerBurgerBeweging (BBB) van Caroline van der Plas.

NVM: PVV staat aan de goede kant van de streep

Henk Bleker, voorzitter van de Nederlandse Melkveehoudersvakbond (NVM) ziet dat partijen die het beleid van de afgelopen jaren maakten, kleiner zijn geworden en is daar blij mee. De PVV staat wat hem betreft ‘aan de goede kant van de streep’ en dus is Bleker relatief optimistisch.

Een moeilijk punt is dierenwelzijn bij PVV, weet hij. “Daar is de PVV soms net de Partij voor de Dieren. Maar uit mijn tijd als staatssecretaris weet ik ook dat er met de PVV wel te praten is. Het verkiezingsprogramma is weinig concreet, maar ze staan positief tegenover onze boeren. Ook op het gebied van verdienmodel moet er nog wel wat gebeuren.” Bleker voorziet dat de partij van Pieter Omtzigt eveneens een belangrijke factor gaat spelen. Ook daar ziet Bleker mogelijkheden voor de melkveehouderij.

Artikel gaat verder onder de afbeelding

Bron: ANP

FDF ‘kan goed overweg’ met de PVV

FDF noemt de uitslag goed nieuws. De actiegroep ziet wel problemen met het formeren van een kabinet. “Maar het kan in ieder geval echt niet zo zijn dat partijen de grootste partij links laten liggen. Dan krijg je een opstand”, aldus het FDF-bestuur bij het ANP. “De partijen die de soevereiniteit van Nederland willen afnemen en Nederlanders en bedrijven hele onredelijke eisen willen opleggen, zijn geminimaliseerd. En het risico dat mijnheer Timmermans onze premier zou worden is voor heel veel mensen denk ik net even iets te veel geweest”, zegt de woordvoerster van de boerenactiegroep.

Vooruitblikkend denkt FDF wel zaken te kunnen doen met de PVV op het vlak van landbouwbeleid. “Wij hebben altijd goed kunnen praten met de PVV, ik denk dat we daar onze energie in gaan steken.”

LTO blij met groei aantal ‘boerenzetels’

LTO is verheugd dat verschillende partijen die agrariĆ«rs, het platteland en de voedselvoorziening een warm hart toedragen, fors in zetelaantal stijgen. LTO Nederland houdt zich wat meer op de vlakte over een gewenste combinatie van partijen: “Er rust nu een zware verantwoordelijkheid op partijen om tot een spoedige formatie van een kabinet te komen”, aldus het statement op de site. Daar heeft de organisatie niet veel aan toe te voegen.

Lees meer over de verkiezingen!

BOERDERIJ