Ambtenaren leggen werk neer na winst PVV: 'Wij staan voor de rechtsstaat'

• donderdag 30 november 2023
  • Categorie: , ,
  •  Maandagmiddag gaan ambtenaren protesteren vanwege de PVV-verkiezingszege van vorige week.

MARIT NUBÉ 30-11-2023

Dit protest zal plaatsvinden tijdens de lunchpauze in Amsterdam. Volgens de organisatoren is het belangrijk om het signaal af te geven dat ambtenaren desnoods bereid zijn hun werk neer te leggen, wanneer ze niet iedereen gelijk mogen behandelen. Eén van de organisatoren is een vertegenwoordiger van Extinction Rebellion.

De oproep voor het protest is online geplaatst door Anne Hofstede, een Amsterdamse ambtenaar en zelfverklaard klimaatactivist. Volgens haar noopt de verkiezingsuitslag tot een tegengeluid, schrijft ze in een LinkedIn-post. Daarom roept ze al haar mede-ambtenaren op om maandagmiddag, om 12.00 uur, te komen demonstreren op het Jonas Daniël Meijerplein te Amsterdam.

De organisatoren vinden het het belangrijk om een 'signaal af gestegen dat we onze ambtseed serieus nemen, dat we er zijn voor álle burgers en pal staan voor de rechtsstaat en de grondwet. En dat we bereid zijn om zo nodig ons werk neer te leggen'.

Hofstede roept haar lezers op om deze oproep te delen met ambtenaren van gemeenten, ministeries, provincies, waterschappen, politie, uitvoeringsorganisaties, inspectie en andere overheidsinstanties. Eén van de organisatoren is Lucas Winnips, een activist van Extinction Rebellion.

Lage opkomst
    De oproep kan al snel rekenen op kritiek. Zo schrijft PVV-Kamerlid Martin Bosma: 'De demonstratie vindt plaats bij de Dokwerker, monument voor de Februaristaking en de jodenvervolging. 2,5 miljoen kiezers worden zo in de hoek van de nazi's geplaatst.'

Inmiddels is het protest van start gegaan. De opkomst valt echter tegen. Volgens omstander Rolf Uhlhorn zijn er meer camera's en journalisten aanwezig bij het protest dan ambtenaren.

Linkse protesten tegen verkiezingsuitslag
    Vorige week won de PVV de verkiezingen met 37 zetels. Sindsdien worden er bijna dagelijkse linkse demonstraties georganiseerd tegen de uitslag. Al een dag na de uitslag werden er protestacties aangekondigd in Amsterdam en Utrecht. Volgens de organisatoren was het niet te verkroppen dat 'Nederland kiest voor islamofobie'. Daarnaast hing de Nederlandse vlag halfstok op een Amsterdamse toren.

De Amsterdamse fracties van GroenLinks en PvdA riepen al hun leden op om mee te doen aan een solidariteitsprotest op vrijdag. Bij dit protest waren Milieudefensie, COC, Greenpeace, Oxfam Novib, Amnesty, Vluchtelingenwerk, Extinction Rebellion, Transgender Netwerk, een kunstvakbond en veel linkse partijen aanwezig.

Politieke ambtenaren
    Het is niet de eerste keer dat Amsterdamse ambtenaren zich van hun politieke kant laten zien. In oktober lieten ze nog een een petitie circuleren die het college van burgemeester en wethouders oproept om de acties van Israël in Gaza en de Westelijke Jordaanoever te veroordelen. Een week daarvoor stuurde een groep van bijna 400 ambtenaren van verschillende ministeries al een brandbrief naar het kabinet over dit onderwerp.

Emeritus hoogleraar Paul Cliteur toont zich erg kritisch op het politieke activisme van ambtenaren. Volgens hem is het een 'antidemocratische trend' dat vertegenwoordigers van de overheid zich op deze manier uitspreken, vertelt hij bij NieuwRechts.

NieuwRechts

Dekker zei

Ik heb altijd begrepen dat we, zoals ons dagelijks wordt voorgehouden, in een democratie leven, tenminste op papier. Van ambtenaren mag je verwachten, ook al omdat ze uit de staatsruif eten die door de burgers op peil wordt gehouden, dat ze voldoen aan onze democratie. Ik zou zeggen, de stakende ambtenaren op staande voet ontslaan omdat ze zich met daad en woord tegen democratisch Nederland keren.