Great Reset in de praktijk: Duitse tak van ING gaat klanten met ‘CO2-risico’ weren

• zondag 15 oktober 2023
  • Categorie: , ,
  • “Hoe staat dit eigenlijk in verhouding met de Grondwet, of doet die er steeds minder toe?”

Ronald de Boer 15-10-2023

Luister naar dit artikel
    NineForNews.nl
    00:00 / 01:49

Er is weer een ‘complottheorie’ uitgekomen. De Duitse tak van ING gaat ‘klimaatzondaars’ weren. Dat wil zeggen: klanten die hun ‘CO2-voetafdruk’ niet kunnen of willen aantonen.

Als een bedrijf geen plannen aanlevert om de uitstoot terug te dringen, zal het op zoek moeten naar een nieuwe bank.

ING is van plan relaties te beëindigen met zakelijke klanten als ze niet ‘klimaatvriendelijk’ beleggen. De bank bevestigde tegenover Bloomberg dat kredietaanvragen om ‘milieuredenen’ kunnen worden afgewezen.

Hoe staat dit in verhouding met de Grondwet?

De bank wil bestaande klanten ondersteunen bij het ‘terugdringen van de CO2-uitstoot’. Bedrijven worden door een team van deskundigen beoordeeld en indien nodig ter verantwoording geroepen.

De criteria die de bank hanteert bij de selectie van haar klanten omvatten naast klimaatvraagstukken ook economische, sociale en ecologische aspecten, aldus de Berliner Zeitung.

“Hoe staat dit eigenlijk in verhouding met de Grondwet, of doet die er steeds minder toe?” vraagt onderzoeksjournalist Marc van der Vegt zich af.

CO2-budget

Eerder bepleitte econome Barbara Baarsma van de Rabobank een CO2-budget. Ze wil dat elk huishouden of elke burger een hoeveelheid uitstootrechten krijgt zodat we opgeteld niet meer uitstoten dan onze grens.

Als je bijvoorbeeld wilt vliegen, kun je van iemand die niet gaat vliegen uitstootrechten kopen. Zo kunnen mensen met een smalle portemonnee ook iets verdienen aan ‘vergroening’, zei Baarsma.

NineForNews.nl

Nu de bedrijven, morgen de burgers. Denk nou niet dat het u niet zal overkomen, toch wel want ze verzinnen wel iets, al is het maar omdat u een huisdier heeft. Een huisdier stoot ook Co2 uit zoals ieder levend wezen, weet u wel. Alles wordt gerangschikt onder Co2, behalve uiteraard de horde halve wilde moslim migranten die met duizenden tegelijk wekelijks ons land veroveren. Zij stoten uiteraard geen Co2 uit als enig levend wezen moeten we geloven van het kartel, PvdA, GL en Volt .