Raisa’s zomercolumn: ‘De grote stikstofleugen’

•  Raisa’s zomercolumn #12

3-9-2023

Raisa’s zomercolumn: ‘De grote stikstofleugen’

Het zal je maar gebeuren, je bedrijf is al generaties lang in de familie, doorgegeven van vader op zoon, van moeder op dochter. En dan ineens valt er een brief op de mat: je moet meewerken aan een zeer ongunstige uitkoopregeling of anders volgt onteigening – gedwongen uitkoop. Het klinkt onwerkelijk, maar het is de realiteit van een grote groep boeren in ons land. Ze worden steeds verder klemgezet door ‘onze’ overheid en feitelijk is er voor hen nog maar één uitweg: hun boerderij en land opgeven. Feitelijk is dit niets anders dan een ordinaire rooftocht, de boeren worden van hun land afgejaagd. Eigendomsrecht stelt in ons land kennelijk niets meer voor. Als de overheid bepaalt dat jij je eigendom moet opgeven, sta je voor een voldongen feit.

Zelfmoordbeleid

De rechtvaardiging die aan dit alles wordt gegeven, is de uitstoot van stikstof. Een bureaucratische globalist heeft van achter de tekentafel bedacht dat boeren te veel stikstof zouden uitstoten en dat stikstof slecht zou zijn voor de natuur. De natuur in Nederland zou volgens dezelfde tekentafelgeleerden op omvallen staan en beschermd moeten worden tegen de levensgevaarlijke boerensector. Er werd onlangs zelfs bekend dat de stikstofnormen nóg verder opgeschroefd moeten worden. Het lijkt wel of de Nederlandse overheid bewust aanstuurt op nog meer slachtoffers door het opvoeren van dit zelfmoordbeleid – want ja, steeds meer boeren beroven zich van het leven omdat ze simpelweg geen uitweg meer zien.

En waarom? Ik kan er duidelijk over zijn: er is geen stikstofprobleem. De natuur in Nederland is in voortreffelijke staat. Iedereen die een rondje wandelt langs het strand, door de duinen of de bossen intrekt ziet het: er is niets aan de hand. Natuurlijk is het zo dat er soorten uitsterven of verdwijnen. Er komen dan weer nieuwe soorten voor in de plaats. Zo werkt dat in de natuur. Het is niet alleen aanmatigend maar ook nog eens volslagen idioot om te denken dat wij mensen daar invloed op zouden hebben. Maar het is nog idioter om te beweren dat boeren niet goed zouden zorgen voor hun landbouwgrond of voor de natuur: het is juist diezelfde natuur die zij namelijk zo hard nodig hebben om te produceren. En ik kan jullie vertellen, produceren doen ze. De Nederlandse landbouwsector is niet voor niets, na de Verenigde Staten, de meest productieve van de gehele wereld.

Boer of boerka?

Waarom moet de landsector dan kapot? Daar zijn in mijn beleving een aantal redenen voor. Ten eerste heeft de Nederlandse overheid de grond nodig om meer huizen te bouwen. Nu al is het zo dat er een enorm tekort aan woningen is. Dat tekort zal de komende jaren alleen maar toenemen. Zeker als de omvolking doorgaat op het niveau van de afgelopen jaren. Alleen in 2022 kwamen meer dan 400.000 migranten naar Nederland. Waar moeten die door de overheid geïmporteerde nieuwkomers allemaal wonen? Juist, op het land dat nu in bezit is van de boeren: 54% van Nederland bestaat uit landbouwgrond. Natuurlijk gaan die boeren hun land niet opgeven voor migranten. Daarnaast gaat de Nederlandse bevolking niet mee in deze retoriek. Als Nederlanders moeten kiezen voor een boer of een boerka is het antwoord voor de meesten wel duidelijk – en gelukkig maar.

Daarom moet er een aantrekkelijkere verklaring worden gevonden. En wat werkt beter dan mensen laten geloven dat ze de natuur beschermen of goed doen voor het klimaat? De afgelopen decennia is duidelijk geworden hoe succesvol de groene agenda is: klimaatneutraliteit zou nodig zijn voor een leefbare aarde, terwijl het in werkelijkheid een manier is om steeds meer beperkende controlemaatregelen door te voeren.

Seed oils en insecten

De tweede belangrijke reden dat de boeren specifiek worden aangepakt, is de radicale voedseltransitie die de zelfbenoemde elite wil doorvoeren. Boeren zouden niet alleen het milieu belasten, maar het door hen geproduceerde voedsel zou zogenaamd ook slecht zijn voor onze gezondheid. Melk, eieren en uiteraard vlees zouden schadelijk zijn voor ons lichaam én belastend zijn voor de natuur. Daarom moeten we overstappen naar een plantaardig dieet, geproduceerd door grote bedrijven, vaak vol seed oils en E-nummers. Als aanvulling staan er binnenkort ook insecten op het menu. Heerlijk, eat the bugs!

Laat ik er heel duidelijk over zijn: dierlijke eiwitten zijn al sinds mensheugen onderdeel van een gebalanceerd dieet. Deze aanval op de voedselproductie is dan ook niets meer dan een manier om een controleagenda uit te rollen. Zoals rechtsfilosoof Eva Vlaardingerbroek het verwoordt: control the food, control the people. Daar komt bij dat we op termijn geen keuze meer zullen hebben. Als de boeren van hun land worden verjaagd, ontstaat er vanzelf voedselschaarste. En wie gaat dat voor ons oplossen? Juist, die lieve overheid! Kortom, een win-win: de groene agenda wordt gepusht, terwijl er tegelijkertijd meer controle op ons leven kan worden uitgeoefend.

Steun de boer!

Wie naar de achterliggende redenen kijkt voor het stikstofbeleid kan dan ook niet anders dan tot de conclusie komen dat het van het uiterste belang is om solidair te zijn met de boeren. Zij vormen de eerste verdedigingslinie tegen de uitrol van een controlestaat. Steun ze daarom in hun strijd tegen het criminele onteigeningsbeleid. Een eerste stap is het strategisch stemmen bij de verkiezingen van 22 november 2023.

Raisa Blommestijn is jurist en filosoof. Ze promoveerde op een proefschrift over de Weimarrepubliek en het verval van de democratische staatsvorm. Deze zomer schreef ze elke week over wat haar bezighield en opviel in de maatschappij. Dit was haar laatste zomercolumn. Vanaf volgende week is zij weer wekelijks te zien als presentatrice van Ongehoord Nieuws. Kijken dus: elke dinsdag en donderdag om 12.20 uur op NPO1.

Ongehoord

Perfect, Raisa. Beter kan ik het niet formuleren!