Klaus Schwab brengt bezoekje aan Den Haag; FVD stelt Kamervragen

• vrijdag 29 september 2023
  • Woensdagmiddag werd WEF-voorzitter Klaus Schwab gesignaleerd bij het Mauritshuis in Den Haag.

Redactie 29-9-2023

Hij heeft daar een gesprek gevoerd met premier Mark Rutte over 'kunstmatige intelligentie in de mondiale economie'. Kamerlid Gideon van Meijeren (FVD) wil dolgraag weten wat Schwab en Rutte besproken hebben, en dient daarom Kamervragen in.

Woensdag werd Klaus Schwab gefilmd door een toevallige omstander, Pieter Parleviet, bij het Mauritshuis. Blijkens zijn openbare agenda had Rutte met Schwab een gesprek over 'kunstmatige intelligentie in de mondiale economie'. Beelden van Schwab in Den Haag werden al snel verspreid op sociale media. Het Mauritshuis ligt pal naast het Torentje.

Diezelfde dag had de WEF-baas ook een gesprek met de directeur van De Nederlandsche Bank, Klaas Knot. Waarover dit gesprek ging, is vooralsnog onduidelijk. Sinds 2011 bekleedt Knot zijn functie als DNB-directeur. Daarnaast behoort hij tot de raad van bestuur bij de overkoepelende BIS-bank, en is hij lid van de Trilaterale Commissie.

FVD-Kamerlid Gideon van Kamerlid heeft de beelden van Schwab ook gezien. Hij besluit om schriftelijke vragen in te dienen aan premier Mark Rutte. "Ik wil graag weten wat de aanleiding is voor dit gesprek, wie het heeft geïnitieerd, waarom de minister-president Rutte het nuttig vindt om met Klaus Schwab te praten over dit technische onderwerp, wat de inzet is geweest van het kabinet bij dit gesprek, en natuurlijk, wat de uitkomsten hiervan zijn. Genoeg aanleiding voor een setje Kamervragen", vertelt hij in een videoboodschap op X.

Wat moet een ongekozen NAZI bij zijn vriend in Den Haag, het beleid bepalen?