Deens asielbeleid in Nederland lijkt in zicht: Tweede Kamer steunt motie JA21

• zaterdag 23 september 2023
  •  JA21 pleit al jaren voor de invoering van een streng asielbeleid in Nederland naar Deens model.

SERRE VERWEIJ 23-9-2023

Nu lijkt dit dichter bij te komen. Een half jaar geleden had de Tweede Kamer al een motie aangenomen van JA21 die opriep tot het verplaatsen van asielprocedures en opvang naar partnerlanden buiten de EU. Nu is ook de vervolgmotie, die de partij samen met PVV-leider Geert Wilders indiende, aangenomen. Hierin wordt opgeroepen tot de aanstelling van een rapporteur om dit beleid te verwezenlijken.

Rechtse partijen waaronder FVD, BBB, SGP, Groep Van Haga, CDA, VVD en Lid Ephraim steunden de motie. Linkse partijen zoals BIJ1, PvdA, GroenLinks, Volt, D66, PvdD, SP, Denk, lid Gündoğan en fractie Den Haan stemden tegen. Ook ChristenUnie en Lid Omtzigt steunden de motie niet.

Het Deense asielbeleid is één van de strengste in heel Europa. Vluchtelingenstatus wordt alleen toegekend aan mensen die het echt nodig hebben. Opvang in de regio van de vluchteling krijgt ook altijd voorkeur. Ook de nieuwe rechtse regeringen die in Zweden en Italië aan de macht zijn gekomen proberen dit model over te nemen. PVV en JA21 willen het Deense model ook instellen in Nederland. Op deze manier zouden gelukzoekers makkelijker geweerd kunnen worden.

NieuwRechts