­ ­ ­ ­ ☆ De P van…

• dinsdag 12 september 2023
  • Wat nog mist in de communicatie is dat mRNA-vaccinatie ook risico's met zich meebrengt.

10-9-2023 Stichting Artsen Collectief

De P is weer in de maand. En de R. Volgende maand komt de K er nog bij. Oftewel, het PRK-seizoen is weer geopend. De rijksoverheid geeft aan dat risicogroepen en zorgmedewerkers - naar schatting zo’n 4,8 miljoen mensen - weer een corona-mRNA-booster kunnen halen. Gelukkig geeft de overheid nu ook aan dat natuurlijke immuniteit een belangrijke component is bij bescherming tegen ziekte door  het Sars-Cov-2-virus, samen met vaccinatie. Dat is winst.

Wat nog mist in de communicatie is dat mRNA-vaccinatie ook risico's met zich meebrengt. Oók voor risicogroepen en voor bijvoorbeeld zwangere vrouwen en hun ongeboren kind. Bekende én onbekende risico's. Zo is bijvoorbeeld onlangs wetenschappelijk aangetoond dat corona-mRNA-vaccins een onverwachte remming van het immuunsysteem veroorzaken. En dat is nog naast de eerder al beschreven bijwerkingen op o.a. de hartspier en de hersenen. In bijgaand artikel lees je meer over de te maken risicoafweging die ieder individu serieus zou moeten nemen

In juni werd de parlementaire enquête over het coronabeleid op de lange baan geschoven. Kamerleden zouden te ver uit elkaar liggen qua mening, de werkdruk zou te hoog zijn en er was onenigheid tussen partijen over de insteek van het onderzoek, aldus een NOS-artikel op 27 juni 2023. Als Artsencollectief zijn we van mening dat - juist als de meningen zo verdeeld zijn - een feitelijk onderzoek een must is.

Een andere ontwikkeling is dat 25 augustus jl. de nieuwe Wet Digitale Dienstverlening intrad, ook bekend als de Digital Services Act (DSA) of de censuurwet. Deze wet zou ervoor kunnen zorgen dat berichten die worden beschouwd als ‘desinformatie’ worden geweerd. Het is vooralsnog onbekend wat dit voor kritische organisaties, zoals ons collectief, gaat betekenen. Echter wij zien het smeulende gevaar van deze censuurwet. Huisarts Jan Vingerhoets schreef hierover: "De basis van een vrije samenleving bestaat slechts bij de gratie van debat, van oppositie, van andere meningen en discussie over kritische inzichten." Wij delen zijn mening wat betreft het belang van een vrije samenleving, van open debat en discussie.

Het Artsencollectief blijft hoe dan ook staan voor het brengen van nuance en het voorkomen van schade. Dat doen we met ons allen. Jullie, nieuwsbrieflezers, en wij, iedereen die bij het collectief is aangesloten. Praat erover met elkaar en anderen. Probeer een zo breed mogelijk beeld te krijgen. Ook als het vergaren van informatie lastiger wordt, wat een voortvloeisel kan zijn van het feit dat niet de wetenschap maar de overheid voortaan bepaalt wat desinformatie is.

Hoe het ook zij; positiviteit, dialoog, nuance en transparantie blijven kernwoorden op weg naar zinnig en genuanceerd gezondheidsbeleid. Dus laat de P in september staan voor positieve gezondheid. De R voor risicoafweging. De K van oktober voor kraakhelder(e, transparante informatie) en de N van november voor nuance.

In de warme dagen van september kun je je nog bijna niet voorstellen dat het najaar op de stoep staat. Geniet nog even van de nazomer en tot de volgende nieuwsbrief!

Risicoafweging vaccinatiecampagne herfst 2023
    De nieuwe vaccinatieronde tegen het Sars-Cov-2-virus start waarschijnlijk maandag 2 oktober. Zo’n 4,8 miljoen mensen zullen volgens het RIVM vermoedelijk in de derde week van september een uitnodiging krijgen om een prik te halen. De rijksoverheid nodigt verschillende bevolkingsgroepen uit.
    De rechtvaardiging is dat het belangrijk is om risicogroepen met behulp van een vaccinatie te beschermen tegen ziekenhuisopname of overlijden door corona. Wat mist in de overheidscommunicatie is een objectieve risicoafweging van de mRNA-vaccinatie.
    Elke toediening van een medicijn of vaccinatie gaat gepaard met risico’s, bekende en onbekende. Het is de taak van de arts en gezondheidsprofessional om deze risico’s zo goed mogelijk in te schatten, te benoemen en te vergelijken met de risico’s van het niet toedienen. Meer lezen >

Corona-mRNA-vaccinatie leidt tot immuuntolerantie

Ons immuunsysteem is samen met onze hersenen het meest complexe systeem van ons lichaam. Het moet correct reageren op alle mogelijke indringers, van binnen en van buiten.
    Een peer reviewed studie in het wetenschappelijke tijdschrift Science Reports laat zien dat mRNA-vaccins een remmende werking op het immuunsysteem hebben. DNA-vaccins hebben dit minder en natuurlijke infectie door Sars-Cov-2 helemaal niet. Meer lezen op >

Ivermectine maakt een comeback

Hoe het mogelijk was dat ivermectine, een van de veiligste en effectiefste medicijnen ter wereld voor mensen, in 2021 veranderde tot een gevaarlijke horse dewormer is voer voor de geschiedkundigen van deze en volgende generaties. Gelukkig lijkt het tij te keren.
    In de eerste plaats heeft een vertegenwoordiger van de FDA, de Amerikaanse medicijnwaakhond, voor de rechtbank toegegeven dat artsen ivermecine mogen voorschrijven tegen Covid-19. In de tweede plaats is, twee jaar na indiening, eindelijk de Peruaanse studie gepubliceerd die sterke aanwijzingen biedt voor de effectiviteit van ivermectine tegen Covid-19. Meer lezen >