‘Stop de gehaktmolen in Oekraïne’

• zondag 27 augustus 2023
  • De tendens lijkt vooral te zijn: meer oorlog, meer bloed, meer onbeschrijflijk verdriet.

Raisa Blommestijn 27-8-2023

Raisa’s #zomercolumn 11

‘Stop de gehaktmolen in Oekraïne’

De meest gênante beelden kwamen mij de afgelopen tijd onder ogen: een voluit lachende demissionair-president Mark Rutte die de hand schudt van de Oekraïense president Volodymyr Zelensky. De laatste zou in normale tijden slechts een B-acteur op het witte doek zijn gebleven, maar heeft in de huidige tijd een plek veroverd op het wereldtoneel. Zelensky is tegenwoordig een graag geziene gast in diverse westerse landen waar hij bedelt om nieuwe en geavanceerde wapens die hem moeten helpen in zijn strijd tegen Rusland.

Meer oorlog?

In ons land had hij afgelopen week weer eens succes. Rutte zegde toe dat Nederland, in samenwerking met Denemarken en net als Noorwegen, F16’s zou leveren aan Oekraïne. Over het algemeen werd dit besluit met een jubelstemming ontvangen, zowel in de gevestigde politiek als in de mainstream media. De stemming kan wat mij betreft het best worden samengevat wanneer een item van RTL Nieuws over de levering van de F16’s onder de loep wordt genomen. Er werd slechts één ‘kritische’ vraag gesteld: komen de vliegtuigen niet te laat? Kennelijk staat dus niet de levering van de gevechtsvliegtuigen zelf, maar de timing ervan centraal wanneer het gaat om (voorzichtige) kritiek. Geen woord over de demissionaire status van Mark Rutte, die Nederland hiermee verder een oorlog in sleurt of over de enorme kosten van de F16’s terwijl de gewone Nederlander de eindjes nauwelijks nog aan elkaar kan knopen.

De tendens lijkt vooral te zijn: meer oorlog, meer bloed, meer onbeschrijflijk verdriet. Het doet mij de wenkbrauwen fronsen. Toen ik opgroeide was het volstrekt logisch dat de meeste mensen, vooral degenen die zich positioneren ter linkerzijde van het politiek spectrum, tegen oorlog of escalatie van conflicten zijn. Waarom zwijgen traditioneel oorlogskritische partijen als de PvdA of zelfs pacifistische partijen als de SP, die tegen de strijd in Vietnam en Afghanistan waren, nu? Pleiten voor vrede, onderhandelingen of in ieder geval geen verdere olie op het vuur is tegenwoordig kennelijk een achterhaald of zelfs verwerpelijk standpunt. Eenieder die, net als ik, kritiek uit op halfgod Zelensky (een man die wordt behandeld alsof hij ieder moment over het water zal lopen), wijst op de provocerende houding van het Westen in aanloop naar de oorlog in Oekraïne of überhaupt een pacifistisch standpunt inneemt, wordt gebombardeerd tot Poetinhoer (ja, echt waar), zou propaganda van het Kremlin verspreiden, wordt betaald door de Russen of is zelfs een landverrader. Hiermee lijkt de trend van deugvolk dat enthousiast de Oekraïense vlag hees en massaal dezelfde vlag in de bio van een social media-profiel plaatste te zijn omgeslagen in een oorlogszuchtige stemming en uitsluiting van degenen die hier weigeren aan mee te doen.

Volledig gehersenspoeld

Hoewel er wel voorzichtig wat protest te horen is en kleine demonstraties plaatsvinden (zoals vandaag in Amsterdam) lijken de meeste mensen volledig gehersenspoeld door propaganda. Niet door de propaganda van het Kremlin, maar de propaganda van onze eigen regering wel te verstaan. Blind van haat jegens Vladimir Poetin verliezen zij totaal uit het oog dat het sturen van extra materieel als F16’s zorgt voor een enorm veiligheidsrisico voor Nederland. Daarnaast zal het conflict verder intensiveren, hetgeen veel extra slachtoffers zal opleveren. De gehaktmolen draait op volle toeren door: alleen aan Oekraïense zijde zijn volgens de inmiddels gepensioneerde Amerikaanse kolonel Douglas Macgregor inmiddels meer dan 400.000 mensen gesneuveld. Het zal tevens tot gevolg hebben dat er weer extra Oekraïense vluchtelingen naar Nederland zullen komen. Tot slot is Oekraïne nog altijd geen lid van de NAVO en geen lid van de Europese Unie. Nederland heeft dus geen enkele verplichting richting het land.

Aan dit alles wil ik nog toevoegen – en ik besef dat ik me nu helemaal op glad ijs begeef – dat die hele oorlog nogal dubieus is. Wat gebeurt er nu werkelijk in Oekraïne? Niemand lijkt het echt te weten. Waar mainstream media keer op keer melden dat Oekraïne klappen uitdeelt aan het Russische leger, komen vanuit Russische zijde vanzelfsprekend andere berichten naar buiten. Beeldmateriaal vanuit het front wordt in tijden van fake news uiteraard zwaar gemanipuleerd. Wat er dan weer niet gemanipuleerd wordt, zijn de video’s die opduiken van luxueuze beachclubs in bijvoorbeeld Kiev waar de Oekraïense bevolking er lekker op los leeft met een cocktailtje in de hand – zelfs onderzoeksjournalistiek platform Pointer, bekend van het verspreiden van leugens over Ongehoord Nederland, moest toegeven dat de video authentiek was.

Niet onze oorlog

Ik zou iedereen op het hart willen drukken om in de huidige tijd van massamanipulatie vooral kritisch te blijven. Niet alleen op de berichten die we onder ogen krijgen over de vermeende strijd in Oekraïne, maar ook op leidende figuren in deze oorlog als Zelensky en natuurlijk op ‘onze’ leiders. Want hoe ‘ons’ demissionaire kabinet, vergezeld door haar trawanten in partijen als GroenLinks en PvdA, ons ook graag doet geloven dat we in oorlog zijn met Rusland, kan ik er heel duidelijk over zijn: dit is niet onze oorlog.

Raisa Blommestijn is jurist en filosoof. Ze promoveerde op een proefschrift over de Weimarrepubliek en het verval van de democratische staatsvorm. Sinds september 2022 presenteert ze Ongehoord Nieuws. Deze zomer schrijft ze elke week over wat haar bezighoudt en wat haar opvalt in de maatschappij.

ON

Zeker, dit is niet onze oorlog! Doorgaan met steun geven aan deze oorlog betekent steeds meer bloedvergieten, hogere uitgaven, extra belastingen!