Ook rechtse opkomst in Duitsland: anti-immigratiepartij stijgt tot historische hoogte in peilingen

• zondag 6 augustus 2023
  • Ook in Duitsland wordt rechtse politiek steeds populairder.

MARIT NUBÉ 6-8-2023

De anti-immigratiepartij Alternatieve für Deutschland (AfD) staat momenteel op een historische hoogte van 23 procent in de peilingen, vlak achter koploper CDU/CSU.

Voor de derde keer in de maand stijgt AfD verder in de peilingen. De partij, dat op Europees niveau normaliter samenwerkt met PVV, staat nog maar drie procentpunten achter koploper CDU/CSU. Als deze stijging zich voortzet, is AfD vanaf september wellicht wel virtueel de populairste partij in Duitsland.

In mei stond AfD nog op 17 procent. Toen ging de partij nog nek-aan-nek met zijn linkse concurrenten SPD en de Groenen, maar inmiddels heeft AfD deze partij ver achter zich gelaten.

AfD wordt vaak beschreven als radicaalrechts en extreemrechts. De partij wil immigratie naar Duitsland inperken en is kritisch over de Europese Unie. De binnenlandse veiligheidsdienst BfV merkte de partij begin dit jaar aan als 'verdacht' en sprak van extremistische elementen binnen de partij. BfV vindt het geoorloofd de partij te bespioneren. Dit was de eerste keer sinds de Tweede Wereldoorlog dat de geheime dienst een politieke partij als 'verdacht' heeft aangemerkt.

De meeste partijen in Duitsland weigeren met AfD samen te werken. Partijen werken juist vaak samen tegen AfD. Georg Maier, de sociaal democratische minister van binnenlandse zaken in Thüringen, beschreef de overwinning van AfD in de deelstaat in juni, als een 'alarm signaal voor alle democratische krachten'.

Ondanks de weerstand vanuit de heersende partijen is de populariteit van de AfD recent snel toegenomen, vooral in het oosten van Duitsland. Veel Duitsers zijn ontevreden over de aanhoudende inflatie, massa-immigratie en het dure groene beleid van bondskanselier Scholz.

Vorige maand bemachtigde AfD zelfs zin eerste burgemeesterspost. Ook zet middenpartij CDU inmiddels de deur open voor een lokale samenwerking met AfD.