Adema verdedigt kalenderlandbouw en ziet geen ruimte om af te zien van 1 oktober-regeling

• donderdag 1 juni 2023
  • Categorie: , ,
  • Landbouwminister Piet Adema ziet op dit moment geen ruimte om af te zien van de 1 oktober-regeling voor het inzaaien van vanggewassen op zand- en lössgronden.

Mariska Vermaas

parlementair verslaggever

Dat zegt hij in reactie op kritiek vanuit de Tweede Kamer en de agrarische sector over kalenderlandbouw.

Adema: “Er zijn met de Europese Commissie afspraken gemaakt over 1 oktober. Door het natte voorjaar kon er veel later gepoot worden. De natuur is niet te sturen, maar tegelijkertijd staat de afspraak met de Europese Commissie. En we weten dat de EC met meer dan gemiddelde belangstelling naar ons kijkt. Ik zie op dit moment geen ruimte af te zien van de afspraken.”

Adema: Afzien van kalenderlandbouw betekent nieuwe regels

Wel wil de minister in de onderhandelingen voor het 8e Actieprogramma Nitraatrichtlijn het 7e Actieprogramma evalueren en de pijnpunten eruit halen. Adema geeft daarbij wel een winstwaarschuwing. “Maar: de maatregelen zijn er niet voor niks. Ze zijn er voor het verbeteren van de waterkwaliteit. Als we hier vanaf zien, moeten we wel zorgen voor alternatieve maatregelen die zorgen voor verbetering van de waterkwaliteit.”

Coalitiepartijen waren al voorzichtig met het bijsturen van het kabinetsbeleid gericht op kalenderlandbouw. Hoewel CDA, VVD en ChristenUnie veel kritiek hebben op het beleid dat gewassen op zand- en lössgrond voor 1 oktober geoogst moeten worden om niet gekort te worden op de gebruiksnorm in het volgende jaar, vrezen ze dat ingrijpen te grote gevolgen heeft.

Het is de Europese Commissie menens

“Ik wil het risico dat we de derogatie verliezen niet lopen. We weten nog hoe het ging op de Grüne Woche, toen de minister terug moest naar Den Haag. Het is de Europese Commissie menens”, aldus VVD-er Thom van Campen.

ChristenUnie-Kamerlid Pieter Grinwis noemt de kalenderlandbouw mesjogge, en vraagt landbouwminister Piet Adema hoeveel ruimte er is om in deze data te schuiven, zeker nu de suikerbieten en aardappelen gemiddeld drie tot vier weken later gezaaid zijn door het natte voorjaar. Hij vraagt de minister om maatwerk te bieden.

Consumptieaardappelen geen wintergewas

Adema ziet ook geen ruimte om consumptieaardappelen op de lijst met winterteelten te zetten. “Je zou kunnen concluderen dat we door de maatregelen van de minister kortere frietjes gaan eten bij de McDonalds”, aldus Adema. Er is volgens hem te weinig onderbouwing om consumptieaardappelen op de lijst met winterteelten te krijgen. Bij het afrijpen van de consumptieaardappelen in oktober wordt te weinig stikstof opgenomen. “Ik begrijp heel goed dat het voor de sector erg lastig is, maar ik moet me wel houden aan de afspraak dat we ons houden aan het advies van het Commissie Deskundigen Meststoffenwet”, aldus Adema. De sector kwam ook na een verzoek van de minister niet met argumenten die leiden tot een andere afweging

Boerderij