Rigide EU-natuurherstelwet dreigt te sneuvelen: mooi zo

• donderdag 25 mei 2023
  • Categorie: , , ,
  •  Gisteren stemde de commissie-Landbouw in het Europees Parlement al tegen de natuurherstelwet.

Rigide EU-natuurherstelwet dreigt te sneuvelen: mooi zo

RENÉ VAN RIJCKEVORSEL   25-5-2023

Europa komt in verzet tegen meer Brusselse dwingelandij op het gebied van natuur en milieu. De ‘natuurherstelwet’ is de druppel. Parijs en Brussel zeggen ‘ho’, in het Europees Parlement neemt het verzet toe. Waarom voegt premier Mark Rutte zich niet hardop bij het nee-kamp, vraagt René van Rijckevorsel zich af.

De nieuwe Europese natuurherstelwet botst op steeds meer verzet. Na het verzoek van de Franse president Emmanuel Macron op 11 mei – en van de Vlaamse minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) even later – om de pauzeknop in te drukken voor nieuwe Europese klimaatplannen, roept nu ook de Belgische premier Alexander De Croo (Open VLD) op om ‘de kar niet te overladen’. Hij heeft daarmee de woede van zijn groene coalitiepartners over zich afgeroepen.

RENÉ VAN RIJCKEVORSEL
    René van Rijckevorsel (1961) is sinds 1 augustus 2021 correspondent van EW in Brussel. Daarvoor was hij 20 jaar lang adjunct-hoofdredacteur.
    René van Rijckevorsel

Premier Mark Rutte (VVD) gaf er tot nu toe de voorkeur aan om over andere kwesties te ginnegappen met Johan Derksen en René van der Gijp. Waarom heeft hij zich nog niet hardop tegen de natuurherstelwet durven uitspreken, zoals zijn liberale collega’s in Parijs en Brussel?

NATUURHERSTELWET WIL DE BIODIVERSITEIT MEER RUIMTE GEVEN

Gisteren stemde de commissie-Landbouw in het Europees Parlement al tegen de natuurherstelwet. En vandaag, 24 mei, keerde de commissie-Visserij zich tegen deze wet die EU-lidstaten dwingt om hun natuur zoveel mogelijk terug te brengen in de staat van 70 jaar geleden en die elke vorm van ‘verslechtering’ hoe dan ook verbiedt.

Beluister de laatste aflevering van BruXL. Tekst gaat hieronder door.

De natuurherstelwet wil de biodiversiteit meer ruimte geven. Tegen 2030 moet minstens 20 procent van alle land- en zee-oppervlakte in de EU zijn hersteld, tegen 2050 alle ecosystemen die in moeilijkheden verkeren. Tegenstanders vrezen niet geheel ten onrechte dat actiegroepen met de wet in de hand alles zullen ‘stilleggen’. Niet alleen woningbouw, maar ook projecten die moeten bijdragen aan de CO2-reductie, zijn dan van de baan.

MOCHT OOK ENVI TEGENSTEMMEN, DAN IS NATUURHERSTELWET VAN TAFEL

Op 15 juni stemt de commissie-Milieu (ENVI), die leidend is in dit dossier. Mocht ook ENVI tegen de natuurherstelwet stemmen (en daar ziet het wel naar uit nu ook de liberalen meer en meer naar ‘nee’ neigen), dan is de wet voorlopig van tafel. De Commissie moet dan met een nieuw wetsvoorstel komen, en dat zal in deze termijn (die eindigt in juni 2024) niet lukken.

Frans Timmermans (PvdA), vicevoorzitter van de Europese Commissie, heeft weinig begrip voor de tegenstanders van de wet. ‘Je kunt niet zeggen: ik steun de Green Deal, maar niet de ambitie tot natuurherstel,’ zei hij gisteren in het Europees Parlement in Brussel. Mocht de wet desondanks op 15 juni worden teruggestuurd, dan eindigt dit mandaat van de Nederlandse klimaatpaus, die tot nog toe in alles zijn zin heeft gekregen, met een pijnlijke nederlaag.

Elsevier