Ontmanteling van windmolens levert een bult afval op. Dat moet anders, vindt Rabobank in Noord-Holland Noord

• dinsdag 16 mei 2023
  • Categorie:
  • ALKMAAR De ontmanteling van Europese windmolenparken op land en zee leidt jaarlijks tot 4 miljard kilo, vaak moeilijk herbruikbaar, afval.

Martijn Gijsbertsen 16-5-2023

Wat moet er gebeuren om de vrijkomende materialen beter geschikt te maken voor recycling? En hoe kunnen windmolens zo circulair mogelijk worden ontworpen?

Op initiatief van Rabobank zijn diverse partijen bij elkaar gekropen en is - in samenwerking met Noorderwind, Impact Hub, de provincie Noord-Holland en CIRCO - het driedaagse programma CIRCO Track Windmolens opgezet.

In beweging

Doel hiervan is om bedrijven in deze sector in beweging te brengen om 100 procent herbruikbaar te ondernemen.

Lees ook: Enorme windturbines op zee. En proeftechnologie met oog op de toekomst. Het windpark voor de kust van Egmond is het meest innovatieve windpark van de wereld

„Windmolens die zo’n 25 jaar geleden zijn gebouwd, zijn nu bijna aan het einde van hun levenscyclus. De windturbine zelf is goed te recyclen, maar dat is voor de rotorbladen nog niet het geval”, stelt Mariëlle de Munnik, manager duurzaam ondernemer bij Rabobank.

„We moeten ervoor zorgen dat bestaande windmolens en rotorbladen niet op de afvalberg terecht komen. We willen de levensduur van bestaande windmolens met slimme oplossingen verlengen, de grondstoffen tot nieuwe producten verwerken en nieuwe windmolens herbruikbaar ontwerpen. Zodat windenergie ook echt duurzame energie wordt.”

Via het programma wordt met ondernemers gekeken naar waardeverlies in hun product of keten en daaraan gekoppelde commerciële kansen. Vooral ook omdat windenergie in een stroomversnelling zit en er de komende jaren veel nieuwe windmolens bij komen.

Turbineblad

Een sessie met zeven partijen heeft diverse vernieuwende ideeën opgeleverd. Zo is geopperd via een speciale techniek vezels uit het composieten turbineblad te winnen en voor andere producten te gebruiken. Ook is bedacht materialen van ontmantelde windmolens in te zetten om bestaande windmolens mee te kunnen repareren. Ander plannen zijn het onderhoud anders aan te pakken en bijvoorbeeld data in te zetten om mankementen eerder op te sporen.

Lees ook: Op eenzame hoogte. Kader Benali vloog de wereld over om bladen van windmolens te repareren. Nu staat hij aan het roer van een snelgroeiend bedrijf

„We zien dat deelnemers de samenwerking opzoeken en op die manier soms tot verrassend nieuwe inzichten komen”, aldus De Munnik. „Steeds meer bedrijven kiezen voor groene stroom om de CO2-voetdruk te verkleinen en een oplossing te vinden voor de hoge energieprijzen. Wij helpen ondernemers daarbij.”

Hoe meer organisaties duurzaam opereren, des te sneller de energietransitie (overstap van fossiele brand-/grondstoffen naar milieuvriendelijker alternatieven) zal verlopen, aldus Rabobank-directeur Ronald Bleeker.

Keerzijde

„De economische groei heeft, zo weten we inmiddels, ook een keerzijde. Bijvoorbeeld als we kijken naar het klimaat. Dat moet anders. Wij omarmen innovatie, groei en verduurzaming. Daarom investeren we in het samen bedenken van oplossingen, waar de klant, de omgeving en de wereld beter van wordt.”

Noordhollands Dagblad

Het meest verstandige zou zijn om die gesubsidieerde ondingen te verbieden, is er ook geen sprake van onafzienbare afvalbergen waar de 3e wereld landen mee worden opgezadeld. Als een BANK met voorstellen komt kunt u op uw vingers natellen dat u beetgenomen wordt.
    Het is allemaal heel simpel, haal de subsidie er af en ze verdwijnen vanzelf.