Omtzigt dreigt naar rechter te stappen als regering blijft weigeren in toeslagenaffaire: 'Absolute nederlaag voor democratie'

• vrijdag 26 mei 2023
  • Categorie: , , ,
  • Kamerlid Pieter Omtzigt is woest.

MARIT NUBÉ  25-5-2023

Voor de derde keer in een half jaar tijd blijkt de regering namelijk gevoelige stukken te hebben achtergehouden voor de Tweede Kamer inzake de toeslagenaffaire. Als het zo doorgaat, dreigt Omtzigt naar de rechter te stappen om zo 'beslag te leggen' op bewijsmateriaal.

Deze week zijn er weer gevoelige toeslagen-documenten opgedoken die het kabinet in een kwaad daglicht stellen. Uit een mail blijkt dat toenmalig Menno Snel al in 2019 werd gewaarschuwd, maar hiermee werd toen niets gedaan. Het is al de derde keer in een half jaar tijd dat blijkt dat er stukken niet zijn gedeeld met de Tweede Kamer, meldt NOS.

Omtzigt is woest. Hij stelt dat hij zijn taak als Kamerlid niet kan uitvoeren wanneer de regering steeds maar bewijsstukken niet blijft leveren. En zijn taak is: de regering controleren.

In het debat van woensdagavond zegt hij: "Dan vraag ik aan het Presidium: wat moeten we doen? We krijgen de stukken niet; de regering neemt daarop onvoldoende actie. Moeten we bewijsbeslag gaan leggen?"

Zo'n bewijsbeslag is volgens Omtzigt god mogelijk. De Tweede Kamer stapt dan naar de rechter en eist dan beslaglegging op stukken van de Belastingdienst, om te zien wat er tussenzit.

'Aangetast als Kamerlid'
    Maar als dit nodig is, vindt Omtzigt dat wel een 'absolute nederlaag voor de democratie', vertelt hij: "Want je wilt geen parlementaire politie. Die wil je niet. Je wilt vanuit de vertrouwensvraag kunnen omgaan met je regering. Maar als de regering keer op keer dat vertrouwen beschaamt en die stukken niet stuurt, zit er niks anders op. En stuurt de regering al die stukken ook even op naar het OM?"

Hij vervolgt: "Ik voel mij ook aangetast in wat ik als Kamerlid kan doen. Want als ik die stukken niet krijg, dan nemen we hier totaal verkeerde besluiten. En dat probleem doet zich ook voor als je stukken twee jaar te laat krijgt."

'Vertrouwen beschaamd'
    Het kabinet daalt steeds meer in de peilingen bij de Nederlandse bevolking. Volgens Omtzigt is dit niet gek. Hij stelt dat "we op een cruciaal punt zitten" voor het vertrouwen tussen het kabinet en de Kamer.

Hij legt uit: "Het gaat er niet om of een individueel Kamerlid te vaak een motie van wantrouwen indient of het kabinet nog vertrouwt. Het gaat erom dat je een vertrouwensband hebt en erop vertrouwt dat je informatie krijgt wanneer je daarom vraagt."

Maar dit is momenteel niet hoe het gaat. Hierin is Omtzigt teleurgesteld: "De parlementaire enquĂȘtecommissie heeft zo veel informatie gevraagd dat de Belastingdienst daarvoor 110 personen in dienst moet nemen. Maar dat is geen informatie. We moeten om alles vragen. We vragen om de kern van de informatie. Dat is wat je normaal gesproken als Kamer moet kunnen krijgen. Als we dat niet krijgen, kunnen we ons werk op geen enkele wijze doen."

Een moedige poging van Omtzigt, maar naar de rechter stappen die voor 100% achter de criminele Regering staat is zinloos. De rechterlijke macht is immers medeplichtig aan de teloorgang van Nederland.