Afbeelding: Shutterstock.

Door Karel Beckman.

Europa is bezig economische zelfmoord te plegen. Of eigenlijk: Europese beleidsmakers (inclusief die in Den Haag) zijn bezig de Europese economie te vermoorden.

Zelf noemen ze hun beleid ‘net zero’. Toepasselijke naam. Nul CO2-uitstoot? Nee, nul welvaart. Of je het leuk vindt of niet, onze welvaart is gebouwd op fossiele brandstoffen. Olie, kolen, gas. Dit is wat Timmermans, Rutte en consorten willen afschaffen. Ze willen het vervangen door ‘zon’ en ‘wind’. Dat is alleen mogelijk als we de economie ontmantelen. Of teruggaan naar een half miljoen inwoners.

In Engeland heeft een groep overheidsadviseurs (FIRES) berekend wat nodig is om ‘net zero’ te bereiken in 2050. Zestig procent minder: autogebruik, verwarming, voedselconsumptie en energieverbruik. Gevlogen kan er helemaal niet meer worden. Wel gesprongen – van bruggen en hoge gebouwen.

Duitsland geeft al jaren de toon aan in klimaatfanatisme. Het land heeft sinds het begin van zijn Energiewende, rond 2010, duizend miljard euro besteed aan het stimuleren van ‘duurzame’ energie. (Bron: ex-minister van Economische Zaken Peter Altmaier). Het resultaat? Het aandeel van ‘zon’ en ‘wind’ in de Duitse energievoorziening ligt nu op 6 procent. (Bron: de Duitse pro-klimaat website Clean Energy Wire, kijk naar German energy mix 2022: energy sources share in primary energy consumption). Kolen, olie en gas zijn na duizend miljard euro nog altijd goed voor 80 procent van het Duitse energieverbruik.

De Duitse regering heeft nu aangekondigd dat ze het energieverbruik met 26,5 procent willen terugdringen in 2030. In 2045 moet het verbruik met 45 procent zijn gedaald. Laat dit even bezinken. Wat is dit anders dan de ontmanteling van Duitsland als industriële natie? Het enige reële CO2-vrije alternatief voor fossiel is kernenergie. Duitsland heeft net zijn laatste kerncentrale gesloten. In 2011 hadden ze er nog 17. De regering in Berlijn wil ook per 1 januari 2024 huishoudens verbieden nieuwe gasgestookte verwarmingsinstallaties aan te schaffen. Nederland volgt in 2026. Had iemand het over totalitair klimaatbeleid?

Europa is de enige in de wereld die dit zichzelf oplegt. India en China bouwen de ene na de andere nieuwe kolencentrale. De VS zullen nooit van de fossiele brandstoffen afgaan. Niet alleen is er geen noodzaak voor dit beleid (want er is geen ‘klimaatcrisis’), het heeft ook geen nut.

De realiteit van het klimaatbeleid begint langzamerhand door te dringen tot de bevolking. De draconische anti-automaatregelen die ze ons door de strot duwen zullen hard gaan aankomen. Professor Kurt Lauk, ex-CDU en ex-directeur bij Audi, waarschuwt dat binnenkort 50 procent van de Duitsers zich geen auto meer kan veroorloven. (Babyboomers, ga maar vast sparen voor een e-camper!) Hij wijst er ook op dat 150 jaar aan technologische en industriële kennis rücksichtlos wordt verkwanseld. Beste auto’s ter wereld? Das war einmal.

Economisch onderzoeksbureau SEO heeft berekend dat de luchtvaart wordt opgezadeld met 820 miljard euro aan extra kosten vanwege het klimaatbeleid, en dat vliegen daarmee straks ook alleen nog is weggelegd voor de elite.

Anna Bajomi, energie-armoede expert, stelt in de Brusselse publicatie Euractiv dat het klimaatbeleid van de EU “een desastreuze impact zal hebben op lage inkomensgroepen”. Nu al is de nood hoog gestegen in Oost-Europa, waar veel mensen zich moeten verwarmen met houtstook. Want dat is de cynische achterkant van het klimaatbeleid. De bossen worden ervoor worden gekapt. Landbouwgrond wordt ervoor opgeofferd. Zeeën worden volgeplempt met windmolens die ­vogels neermaaien, walvissen verstoren, gifstoffen lekken en nauwelijks kunnen worden gerecycled. Weilanden worden verpest door zonnepanelen. De wereld wordt vergiftigd door de mijnbouw die nodig is voor de productie van batterijen. Klimaat gered, milieu naar de klote.


Niets van dit alles boeit de beleidsmakers in Brussel of Den Haag. Lauk waarschuwt voor “sociale onrust” in Duitsland. In Frankrijk is die er al. Duitsers zijn volgzamer. Totdat ze er echt genoeg van hebben. Dan zal een ontploffing volgen waarbij de Franse protesten bleek zullen afsteken. Maar dan is het te laat. Dan zijn we aan de bedelstaf.

Wie voorkomt deze ramp? Is een brede coalitie mogelijk om ‘net zero’ af te breken?

***

Bron: De andere kranhier.

***