Houdt Kuipers modellen en data van RIVM achter om pandemiewet door te drukken?

• woensdag 17 mei 2023
  • “Ondanks de uitspraak van de rechter houden ze die informatie geheim,”...

Robin de Boer 17-5-2023

Deel

Luister naar dit artikel
    NineForNews.nl
    00:00 / 01:50

In juni 2020 beweerde RIVM-baas Jaap van Dissel dat de coronamaatregelen goed hebben gewerkt. Volgens hem hadden ze op dat moment 125.300 ziekenhuisopnames en 35.800 ic-opnames voorkomen. Die cijfers zijn belachelijk, zei Maurice de Hond in de studio van blckbx.

Toen statisticus Fritsander Lahr vervolgens het ministerie van VWS en het RIVM vroeg om de gebruikte modellen openbaar te maken, kreeg hij te horen dat dat niet kon in verband met ‘privacygevoeligheid’.

Lahr moest anderhalf jaar zeuren en er gebeurde niks. Hij stapte naar de rechter, die drie maanden geleden oordeelde dat de cijfers en modellen openbaar gemaakt moeten worden.

Nog twee tot vier weken nodig

Enkele dagen geleden ontving Lahr een e-mail, waarin stond dat ze er nog niet aan toegekomen waren en nog twee tot vier weken nodig hadden.

“Ondanks de uitspraak van de rechter houden ze die informatie geheim,” zei De Hond.

In de pandemiewet die momenteel wordt behandeld in de Eerste Kamer zijn een aantal maatregelen opgenomen die bij een volgende pandemie met een pennenstreek toegepast kunnen worden. De achterliggende argumentatie is: omdat ze zo goed gewerkt hebben.

Waardeloos model

Als de cijfers en modellen wel waren geopenbaard, had men kunnen zien hoe waardeloos het model van het RIVM is, aldus De Hond.

“Op basis van dat belachelijke model hebben we in 2021 als enige in Europa nog een lockdown gehad en dat komt omdat dit soort informatie geheim wordt gehouden,” benadrukte hij.

NineForNews.nl