Het eerste Europese beroepsverbod is voor de boeren

• donderdag 25 mei 2023
  • Categorie: , ,
  •  Het eerste Europese beroepsverbod is voor de boeren

24-5-2023

Oppositie verliest geduld Landbouwakkoord

Minister Adema vindt draagvlak en inhoud van het Landbouwakkoord het belangrijkste, maar daar is een aantal oppositiepartijen het niet mee eens.

Kamerlid Laura Bromet van GroenLinks vond het op voorhand geen goed idee dat minister Piet Adema van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit met meer dan vijftig partijen aan tafel ging voor een Landbouwakkoord. “Het heeft geen nut om met de kalkoen te overleggen over het kerstdiner”, vindt Bromet. Haar geduld begint nu echt op te raken, en daar is ze niet de enige in.

Als de minister stelt dat het Landbouwakkoord een broedende kip is die je niet moet storen, antwoordt Bromet dat een kip normaal gesproken 21 dagen broedt, en dat dit inmiddels wel wat langer duurt. Sandra Beckerman, Kamerlid voor SP, vindt dat het akkoord eerder een octopus is, want dat dier broedt 4,5 jaar.

SGP: LTO mag poot stijf houden

SGP is het juist wel met de minister eens en vindt het van belang dat er een Landbouwakkoord komt. Desgevraagd laat SGP-Kamerlid Roelof Bisschop weten dat wat hem betreft LTO de poot stijf mag houden.

BBB vreest dat nu gewerkt wordt aan een Landbouwakkoord dat ‘alleen maar leidt tot extra verplichtingen voor boeren zonder keiharde garanties voor compensatie’, schrijft de partij op haar website. Dat zou een ‘fantasieakkoord’ zijn waarmee de partij van Caroline van der Plas ‘nooit’ akkoord zal gaan.

Adema wil niets kwijt over voortgang Landbouwakkoord

Over de inhoud van de gesprekken over het Landbouwakkoord doet de minister geen uitspraken, zolang de onderhandelingen lopen. “Ik ga daar niks over vertellen, het is een precair proces. Er wordt vooruitgang geboekt, maar ik ga niet zeggen welke vooruitgang, dat is voor de onderhandeltafel.”

PvdA: zet partijen aan tafel onder druk

Het kabinet maakt er een bende van en blijft besluiten voor zich uitschuiven”, zegt Joris Thijssen (PvdA). Hij vindt dat Adema de deelnemende partijen flink onder druk moet zetten om er alsnog uit te komen, en als dat niet lukt dat Adema dan zelf in actie moet komen. Wat GroenLinks betreft, begint de minister daar zo snel mogelijk mee. Kamerlid Bromet vroeg of het kabinet al wetgeving achter de hand heeft, minister Adema zegt dat er ‘plannen’ in de maak zijn.

LTO neemt tot 21 juni tijd voor Landbouwakkoord

LTO-voorzitter Sjaak van der Tak heeft maandag laten weten tot 21 juni de tijd te nemen voor het Landbouwakkoord. Minister Adema gaat niet in op die deadline. Hij blijft bij zijn eerdere uitspraken dat hij een ‘gedragen en voldragen’ akkoord wil en niet kijkt op een of twee weken uitstel. Dat uitstel is inmiddels al verschillende maanden geworden.

Lees alles over het stikstofbeleid in dit dossier.

BOERDERIJ