‘Dit is het belangrijkste filmpje over klimaatverandering dat je ooit zult zien, en het duurt slechts 4 minuten’

• vrijdag 5 mei 2023
  • Categorie:

Robin de Boer 5-5-2023

Luister naar dit artikel
    NineForNews.nl
    00:00 / 02:04

Ivor Cummins heeft op social media een filmpje geplaatst over ijskernboringen die zijn gedaan op Groenland.

“Luister aandachtig. Dit is het belangrijkste filmpje over klimaatverandering dat je ooit zult zien en het duurt slechts vier minuten,” schrijft hij erbij. “Kijk en oordeel zelf. Gebruik je hersenen.”

In het filmpje laat glacioloog Jørgen Peder Steffensen een ijskern zien uit de Vikingtijd. Die viel in de Middeleeuwse Warme Periode, toen het gemiddeld 1,5 graad warmer was dan nu.

(Video verwijderd? Klik hier...)

De ijskernen bevatten belangrijke informatie over het klimaat op aarde. Met behulp van de ijskern, die in totaal drie kilometer lang is, kunnen wetenschappers als het ware 120.000 jaar terugkijken in de tijd.

Steffensen heeft de gemiddelde temperatuur van de afgelopen 10.000 jaar tot op een duizendste van een graad nauwkeurig kunnen vaststellen. Wat blijkt? Vierduizend jaar geleden was het gemiddeld 2,5 graden warmer dan nu.

Tussen 4000 en 2000 jaar geleden daalde de gemiddelde temperatuur op Groenland 2,5 graden. Daarna steeg de temperatuur enigszins tijdens de Middeleeuwse Warme Periode. Vervolgens daalde de temperatuur weer, om rond 1875 weer te stijgen, zo rond de tijd dat de meteorologische waarnemingen begonnen.

Heel moeilijk

Dezelfde waarnemingen zijn gedaan op andere plekken op het noordelijk halfrond.

Het zal heel moeilijk zijn om te bewijzen dat de temperatuurstijging in de 20e eeuw door mensen is veroorzaakt of het gevolg is van een natuurlijke variatie, benadrukte Steffensen. “We zijn namelijk op het koudste punt in de afgelopen 10.000 jaar begonnen met meten.”

NineForNews.nl

Als dit de feiten zijn en daar hoeven we niet aan te twijfelen, dan zou dat verplichte leerstof op de scholen moeten zijn. Ik denk echter dat het extreem linkse onderwijs haar kindertjes liever dagelijks de stuipen op het lijf jaagt met hun doemverhalen.