Critici luiden noodklok over komst pandemiewet: 'We glijden af naar dictatoriaal regime'

• donderdag 25 mei 2023
  •  De Eerste Kamer debatteert maandag en dinsdag over de pandemiewet, een wet die volgens het kabinet noodzakelijk is.

BART REIJMERINK 25-5-2023

Via deze wet kunnen toekomstige kabinetten bij dreigende epidemieĆ«n sneller optreden. Critici menen juist dat de overheid te veel macht naar zich toe trekt.

De pandemiewet, die in feite de Wet publieke gezondheid heet, word dezer dagen bespreken in de senaat. Via dit wettelijke kader kan het kabinet in de toekomst eenvoudiger zware maatregelen zoals een lockdown invoeren.

Critici menen dat Nederland in een glijdende schaal richting een dictatuur zit. "Als we dit toestaan, dan glijden we echt af naar een dictatoriaal regime. Dat zijn heftige woorden, maar ik vind dit echt een wet die dictatoriale trekken krijgt op deze manier. Dat moeten we als democratie niet willen", stelt FVD-senator Johan Dessing.

De hoofdredacteur van de Andere Krant stelt dat onze vrijheden op het spel staan: "Dit is de meest dictatoriale wet die ooit door een regering is voorgesteld. En als hij zo meteen wordt ingevoerd, dan stelt hij de regering in staat om enorm ingrijpende, vrijheidsbeperkende maatregelen op te leggen aan ons als burgers. In feite zijn we hiermee onze vrijheid als burgers, ons recht om te beschikken over ons eigen lichaam, kwijt."

Eerder dit jaar stelde BVNL-voorman Wybren van Haga, toen Kuipers de wet al eerder ter stemming wilde brengen wegens een corona-uitbraak in China, al dat men nooit coronamaatregelen moet verankeren in een wet. 'Minister Kuipers wil dat de Eerste Kamer versneld beslist over zijn ‘pandemiewet’, vanwege de corona-uitbraak in China. Opnieuw wordt misplaatste paniek gebruikt om zinloze maatregelen door te drukken. BVNL stemde tegen de wijziging van de Wpg. Nooit coronamaatregelen in de wet.'

We zijn niet afgegleden naar een dictatoriaal regiem, we zijn er tijden geleden al aangeland en we kunnen er niets aan doen want Nederlanders zijn nou eenmaal niet zo snugger en blijven gewoon op de verkeerde partijen stemmen, welke dat zijn lijkt toch niet zo moeilijk, of zin Nederlanders nog dommer als verwacht? .

Stemmen Nederlanders wel op de verkeerde partij? Of komt het totaal van de roodgekleurde rondjes, niet overeen met de officiƫle uitslag van de verkiezingssoftware?

De verkiezingssoftware is aangeleverd door D'66 en dan weten we het wel.
    Er wordt volop gefraudeerd in Nederland met stemmen, zoals ook het geval is in de VS.