#1231: Europa in een identiteitscrisis | Gesprek met Pieter Duvenage

• donderdag 11 mei 2023
  • Het Westen heeft in grote mate zijn geestelijke kracht verloren

11-5-2023

Ad verbrugge in gesprek met hoogleraar filosofie Pieter Duvenage, tevens decaan Geesteswetenschappen bij Academia: de Suid-Afrikaanse Akademie vir Wetenskap en Kuns.

📺 Kijk reclamevrij op Petje Af: https://petjeaf.com/denieuwewereld/posts Lid worden van ons Patronaat? Meld je hier aan:! https://petjeaf.com/denieuwewereld In deze video leggen we uit hoe jij je kunt abonneren:    • Welkom bij het DN...   -- Ad en Pieter verkennen in dit gesprek een aantal filosofische thema's in hun onderlinge samenhang. Zoals enerzijds het belang van een taal die eigen is - wat zowel in Nederland als in Zuid-Afrika onder druk staat door verengelsing van het onderwijs - en anderzijds de behoefte aan een gedeelde taal, waarin onderlinge verschillen vertolkt en overbrugt kunnen worden. "Taal heeft een grote rol in hoe je denkt". Het is ook een gesprek tussen twee continenten, waarbij de blik van de ene op de situatie van de andere verhelderend kan werken. Zuid-Afrika is vanuit de historie verbonden met Europa en haar tradities, maar zegt Duvenage: "het Westen heeft in grote mate zijn geestelijke kracht verloren". -- 0:00 Intro 0:20 Natuurlik gaan ek Afrikaans praat 2:11 Intermezzo: het DNW Patronaat 3:08 Taal als bindmiddel 6:42 Linguicide: taal onderdrukt 23:16 Oekraïne, Europa, BRICS en het ANC 26:57 Sensitief interpreteren 32:19 Culturele spiegels 37:31 Academia en staatsuniversiteiten 39:11 Breuklijnen in Europa 47:56 Zuid-Afrika nu: een korte analyse 52:47 Epiloog en woorden van dank -- De Nieuwe Wereld TV is een platform dat mensen uit verschillende disciplines bij elkaar brengt om na te denken over grote veranderingen die op komst zijn door een combinatie van snelle technologische ontwikkelingen en globalisering. Het is een initiatief van filosoof Ad Verbrugge in samenwerking met anchors Jelle van Baardewijk, Marlies Dekkers en Willem de Witte. De Nieuwe Wereld TV wordt gemaakt in samenwerking met Centrum Ethos aan de VU en Filosofische School Nederland. Wil je ons éénmalig steunen? Dat kan hier: https://www.whydonate.nl/donate/denie... Je kunt ook direct een bedrag overmaken op het volgende rekening nummer: NL61 RABO 0357 5828 61 t.n.v. Stichting De Nieuwe Wereld Onze website: https://denieuwewereld.tv/ DNW heeft ook een Substack. Meld je hier aan: https://denieuwewereld.substack.com

De Nieuwe Wereld

Europa? Waarschijnlijk wordt de EU bedoeld en er is helemaal geen sprake van een identiteitscrisis, er is sprake van een binnenlandse oorlog door de zogenaamde elite (HET IS HET GROOTST DENKBARE TUIG) tegen het volk. Dat gebeurt niet alleen in Nederland maar ook in de landen om ons heen.