#1229: Het Oost-Romeinse rijk en de opkomst van de islam | Gesprek met Henk Singor

• dinsdag 9 mei 2023
  • Categorie:
  • Henk Singor was docent oude geschiedenis aan de Universiteit Leiden en geldt als kenner van het Romeinse rijk.

9-5-2023

Henk Singor was docent oude geschiedenis aan de Universiteit Leiden en geldt als kenner van het Romeinse rijk. Aan de hand van zijn nieuwe boek duikt hij samen met archeoloog Wouter Post in het wel en wee van het Oost-Romeinse oftewel Byzantijnse rijk tijdens de 7e en 8e eeuw, een periode die cruciaal is geweest voor het verdere verloop van de geschiedenis. "Het was de duisterste eeuw van Byzantium." 📺 Kijk reclamevrij op petje af https://petjeaf.com/denieuwewereld/posts Lid worden van ons Patronaat? Meld je hier aan! https://petjeaf.com/denieuwewereld In deze video leggen we uit hoe jij je kunt abonneren:    • Welkom bij het DN...   Van het Romeinse rijk weet iedereen wel wat af en dat er na de val van het West-Romeinse rijk in de vijfde eeuw nog een krap millennium een Oost-Romeins rijk bestond, met als hoofdstad Constantinopel, wat later Istanboel werd, is bij de meesten ook bekend. Maar heel veel meer niet. Henk Singor, mede-auteur van het academische standaardwerk 'De Oudheid - Grieken en Romeinen in de context van de wereldgeschiedenis', schreef er een boek over, waarin hij ons meeneemt naar de bewogen zevende en achtste eeuw. Het Byzantijnse rijk was toen een broeinest van culturele, religieuze en etnische spanning. Het hield niettemin stand en behoedde zo Europa en het christendom voor islamitische overheersing. Lees meer over het boek 'Constantinopel en de eerste jihad 633-718 - Het overleven van een christelijk Europa in de zevende en achtste eeuw' hier: https://www.amboanthos.nl/boek/consta... -- 00:00 Introductie 00:50 De donkerste eeuw van Byzantium en van West-Europa 07:49 De heerschappij van Heraclius en de vijandschap met Perzië 12:27 De opkomst van de islam temidden van Perzen, Joden en christenen 17:25 De betekenis van de jihad 23:59 De kruistocht van Heraclius 29:28 Het begin van de islamitische veroveringen 34:25 Hoeveel heeft christelijk Europa te danken aan de islam? 43:21 De bibliotheek van Alexandrië en de kunst van Constantinopel 48:20 De werdegang van de stad Constantinopel 52:53 Islamitische architectuur, radicaal monotheïsme en de verhouding tot christenen en joden -- De Nieuwe Wereld TV is een platform dat mensen uit verschillende disciplines bij elkaar brengt om na te denken over grote veranderingen die op komst zijn door een combinatie van snelle technologische ontwikkelingen en globalisering. Het is een initiatief van filosoof Ad Verbrugge in samenwerking met anchors Jelle van Baardewijk, Marlies Dekkers en Willem de Witte. De Nieuwe Wereld TV wordt gemaakt in samenwerking met Centrum Ethos aan de VU en Filosofische School Nederland. Wil je ons éénmalig steunen? Dat kan hier: https://www.whydonate.nl/donate/denie... Je kunt ook direct een bedrag overmaken op het volgende rekening nummer: NL61 RABO 0357 5828 61 t.n.v. Stichting De Nieuwe Wereld Onze website: https://denieuwewereld.tv/ DNW heeft ook een Substack. Meld je hier aan: https://denieuwewereld.substack.com/

De Nieuwe Wereld