Hommeles bij het waterschap. Oppositiepartijen eisen spoedvergadering over formatieproces: onvrede over gebrek aan openheid

• donderdag 13 april 2023
  • Categorie:
  •  HEERHUGOWAARD Het knettert in het pas aangetreden algemeen bestuur van Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK), het waterschap van Noord-Holland boven het Noordzeekanaal.

Martijn Gijsbertsen 13-4-2023

Daags na de bekendmaking van de nieuwe coalitie onder aanvoering van de BBB (BoerBurgerBeweging), de presentatie van de nieuwe hoogheemraden en hun collegeprogramma voor de komende vier jaar roeren diverse oppositiepartijen zich.

De fracties van de Partij voor de Dieren, Water & Natuur, CDA en BVNL (Belang van Nederland) - samen goed voor acht van de in totaal dertig zetels - zijn teleurgesteld in hoe het proces is gelopen en missen daarin vooral transparantie.

Lees ook: Grote winnaar BBB krijgt gewenst ’motorblok’. Gesmeerde formatie van nieuw waterschapsbestuur

Spoedvergadering

Zij eisen dat dijkgraaf Remco Bosma binnen een week een ingelaste spoedvergadering belegd, waarin verkenner/formateur Hans Romeyn (oud-burgemeester van Heiloo) aan de tand kan worden gevoeld. Genoemde partijen willen onder meer graag weten hoe zijn opdracht heeft geluid en zijn manier van opereren is geweest.

Ook coalitiepartners BBB, waterplatform Groen, Water, Land (GWL), PvdA, VVD en de categorie ongebouwd (agrariërs/LTO) - samen goed voor een meerderheid van zeventien zetels - kunnen bij die gelegenheid hun zegje doen. Of en hoe HHNK aan het verzoek voor extra spoedberaad voldoet, valt nog te bezien.

’Achterkamertjespolitiek’

De onvrede is volgens Zoon vooral groot, doordat tussentijds geen verslag van bevindingen is uitgebracht over de stand van zaken. „Er is niks teruggekoppeld, geen duidingsdebat geweest, nergens meer met ons over gesproken. De hele mikmak was ineens klaar, binnen een maand. Daardoor voelen wij ons gepasseerd. Het is helemaal niet erg dat we qua inhoud misschien ver van elkaar af staan, maar spreek dat dan open en eerlijk uit. Dan weten ook onze kiezers hoe de vlag er bij hangt.”

Tweespalt

Zoon krijgt ruggensteun van onder anderen Bart Nootebos (Grootebroek) van Water & Natuur, die naar eigen zeggen eigenlijk helemaal niet op hommeles en tweespalt in het waterschapsbestuur zit te wachten. „Dat er van verkenning naar finish is gesneld, bevreemdt ons heel erg en steekt. De informateur is van álle AB-leden (algemeen bestuur, red.). De mogelijkheid om tussentijds te reflecteren, vragen te kunnen stellen over hoe zaken zijn gelopen, ontbreekt en is ons nooit gegund”, stelt hij. „Ons is gevraagd naar onze speerpunten. Vervolgens zijn we achtergelaten en niet meegenomen. ’Wat voor soep wij er dan van koken, bepalen we zelf’, zo voelt het achteraf. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn?”

De nieuwe hoogheemraden worden volgens planning medio mei benoemd. Ruimschoots voor die tijd willen de oppositiepartijen dat er duidelijkheid over de kwestie is geschapen.

Noordhollands Dagblad