Wilders vraagt zich af waarom kabinet er nog zit na verkiezingsnederlaag: "Ze zijn uitgeregeerd"

• dinsdag 21 maart 2023
  •  Alle coalitiepartijen hebben bij de afgelopen Provinciale Statenverkiezingen zetels ingeleverd.

Bart Reijmerink 21-3-2023

In totaal heeft het kabinet 10 zetels verloren in de Eerste Kamer en lijkt regeren met het linkse blok bemoeilijkt. GroenLinks en de PvdA gaan het kabinet waarschijnlijk niet aan een meerderheid helpen. Wat bij PVV-voorman Geert Wilders de vraag doet rijzen waarom het kabinet er nog zit.

De BBB stormt naar alle waarschijnlijkheid de Eerste Kamer binnen met maar liefst 17 zetels. Een ongekende binnenkomst voor een nieuwe partij. De PVV blijft ondertussen stabiel op 5 zetels, maar alle coalitiepartijen leveren zetels in. Ondertussen blijft het linkse verbond van de PvdA en GroenLinks op hetzelfde aantal zetels steken - wat betekent dat het kabinet nog een linkse partij erbij moet betrekken om te regeren over links.

Voor Wilders dus reden om te vragen naar de houdbaarheid van het kabinet: 'Waarom zit het kabinet er nog? De coalitiepartijen hebben 10 zetels verloren en zelfs met de steun van extreemlinks (GL/PvdA) hebben ze geen meerderheid in de EK. Ze zijn uitgeregeerd. Het CDA implodeert. Rutte is aangeslagen. Wegwezen!'

De PVV-voorman kan rekenende op goedkeurende reacties naar aanleiding van zijn bericht op Twitter. Zo schrijft Edwin van de Straat dat 'Wilders heeft gelijk. Een zichzelf respecterend kabinet ontbindt zichzelf, nadat het volk heeft laten zien met hun stemgedrag, dat er geen draagvlak meer is en Nederland toe is aan een andere evenwichtige koers met visie, voor zowel de natuur en de economie.'

Nanno Jonkers voegt eraan toe dat het niet ongebruikelijk is dat iemand uit de partijtop opstapt na een verkiezingsnederlaag: 'Jozias van Aartsen trad destijds als partijleider af bij een tussentijdse verkiezing als deze PS-verkiezingen.'

NieuwRechts