Rutte en Schippers aangepakt na 'campagneretoriek': 'Vertrouw die VVD'ers niet'

• maandag 13 maart 2023
  •  ........ Mark Rutte denkt dat de mensen gewoon achterlijk zijn en om die reden niet weten dat híj twaalf jaar lang premier was..

MARIT NUBÉ  28-2-2023

Binnenkort komen de Provinciale Statenverkiezingen eraan, en dus pakt De Telegraaf uitgebreid uit met een VVD-interview. Premier Mark Rutte en Eerste Kamer-lijsttrekker Edith Schippers presenteren zich als belangenbehartiger van de gewone burger en van mkb'ers. Ook waarschuwen ze voor de linkse ambitie om belastingen te verhogen. Maar op het interview komt veel kritiek: 'Toch fascinerend om te zien dat Mark Rutte denkt dat de mensen gewoon achterlijk zijn en om die reden niet weten dat híj twaalf jaar lang premier was.'

Met de verkiezingen in het zicht geven VVD-prominenten Mark Rutte en Edith Schippers een dubbelinterview in de Telegraaf. Het duo zegt onder meer te vrezen voor de samensmelting van PvdA en GroenLinks: 'Ze gaan belastingen verhogen op het midden- en kleinbedrijf, daarmee raken ze kleine ondernemers en niet de grote vermogens. Ze willen minstens negen belastingen verhogen.'

Rutte en Schippers geven in het interview blijk te willen opkomen voor 'hardwerkend Nederland': mkb'ers en de gewone burger. Ook halen ze uit naar BBB en PVV ('loopt weg als je probeert tot zaken te komen') en JA21 ('neemt geen verantwoordelijkheid'). Daarnaast merkt De Telegraaf op dat Schippers 'het lastig lijkt te vinden om publiekelijk kritiek te leveren op de VVD'.

Verontwaardigde reacties
    Op het interview komen al snel kritische reacties, niet in het minst van BBB, PVV en JA21. Zo schrijft het Amsterdamse JA21-raadslid Annabel Nanninga: 'Dit was me inderdaad het hallucinante interviewtje wel. Gewoon openlijk toegeven dat het niet de bedoeling is je aan je eigen beloftes te houden, of dat zelfs maar te proberen.'

BBB-leider Caroline van der Plas is ook kritisch. Ze schrijft aan Rutte: '1. Ik ben nog nooit ergens voor weggelopen; 2. En hoe kan ik weglopen als u me nog nooit benaderd hebt om "proberen tot zaken te komen"; 3. Coalitie stemt bijna alle voorstellen weg van BBB en andere oppositie; 4. Als u fouten zoekt, gebruik dan spiegel en geen verrekijker.'

Ook PVV-leider Geert Wilders kan zich maar weinig in het interview vinden: 'Vertrouw die VVD-ers Rutte en Schippers niet. Ze zijn 100 procent verantwoordelijk voor de asieltsunami, woningnood, afbraak zorg en pensioenen, toeslagenaffaire, wegpesten boeren, belastingverhogingen, de totale afbraak van Nederland. Het is de firma list en bedrog.'

Ook anderen zijn erg kritisch. 'Er komen weer verkiezingen aan hè?' vraagt er iemand. Hij krijgt bijval: 'Trap niet meer in deze campagneretoriek, mensen.'

Columnist Özcan Akyol schrijft: 'Toch fascinerend om te zien dat Mark Rutte denkt dat de mensen gewoon achterlijk zijn en om die reden niet weten dat híj twaalf jaar lang premier was.'

NieuwRechts

D66 voert het EU beleid de green deal prio 1 uit ,vvd gaat daar in mee. Nu ook GroenLinks en de pvda het groene licht naar succes zien haken ze er volop in. Rutte is vreselijk hypocriet omdat hij c02 nul beleid van d66 steunt.
    Rutte noemde deze partijen in het verleden de kleintjes, wel pvda heeft meerdere keren meer dan 30 zetels gehad in coalities. Rutte is een leugenaar
    Groningse Gascrisis alweer in het laadje terug gestopt doei laat ze daar in het noorden nog maar even bibberen en beven. Rutte is een Ravage
    Editie schippers heeft in 2016 niet doorgepakt maar afgehaakt ,dat was unfinished business. Ze heeft onlangs een snel cursus wer gehad. Doei