Pensioenakkoord staat zwaar op de tocht. Daaaag Wouter Koolmees, D66!

• vrijdag 17 maart 2023
  • Categorie:
  • En nu dreigt er een streep doorheen te gaan.

Frits Bosch 17-3-2023

Everybody Happy? Nee, lang niet iedereen. Minister van financiën Sigrid Kaag, D66, is wat mij betreft de grote loser. Want niet alleen haar klimaat en stikstofplannen staan op de tocht, maar ook het Pensioenakkoord, waar haar ex minister Wouter Koolmees, D66, zich jaren hard voor heeft gemaakt. Het levenswerk van hem sterft waarschijnlijk een zachte dood. Wat een tijd, geld en moeite zijn met deze plannen gemoeid. En nu dreigt er een streep doorheen te gaan. Zoals u mogelijk weet heb ik me steeds tegen de Pensioenwet gekeerd. Beter ten halve gekeerd…

Niet alleen over de Wet Toekomst Pensioenen, waar BBB tégen is in de Eerste Kamer, maar ook op gebied van stikstof en klimaat heeft BBB een nuchtere visie. Het kan niet anders dan dat de Wet Toekomst Pensioenen in de nieuwe Eerste Kamer wordt behandeld. Tijdens verkiezingen is zo'n belangrijke wet zoals dat heet "controversieel". En in de nieuwe Eerste Kamer zullen BBB, PVV, Forum, op Ja21 en 50 Plus tégen het nieuwe pensioenstelsel stemmen, coalitie + GL/PvdA vóór. Bij1, Dierenpartij en DENK waren tegen in de Tweede Kamer, net als de SP, maar voor zover mij bekend hebben zij zich niet uitgelaten over hun stem in de Eerste Kamer. Het ziet er goed uit. Pensioendeelnemers kunnen blij zijn met deze verkiezingsuitslag naar mijn mening.

Ook al wordt het nieuwe stelsel hopelijk weggestemd in de Eerste Kamer, dan nog kunnen en moeten er wél veranderingen worden doorgevoerd, maar binnen het huidige stelsel. Dat kost geen miljarden, en er zijn dan geen juridische risico's over het invaren van bestaande fondsen. En dat is precies wat pensioendeskundigen nu al zes jaar zeggen bij seminars en in vakartikelen.

Steun DDS op BackMe: alleen via uw maandelijks of eenmalige gift kunnen we de website draaiende houden en het mediakartel aanpakken. Deze steun is keihard nodig in deze zware economische tijden

Even afwachten tot de precieze zetels in de nieuwe Eerste Kamer bekend zijn en dat betekent dan hopelijk einde van 12 jaar oeverloze discussie over een nieuw, onuitvoerbaar stelsel. Daaaag Wouter Koolmees!

Frits Bosch, econoom en socioloog. Tevens auteur van “Risico als obsessie”, “Dat is het risico”, “Wereld op een keerpunt” “Onbehagen bij de elite”, “Schaft ook Nederland zich af?” en “Feminisme op de werkvloer”.

Pensioenakkoord staat zwaar op de tocht. Daaaag Wouter Koolmees, D66!
    DDS