Omtzigt confronteert CDA met 44 pagina's aan veroordelingen voor de regering: "Ik ben van mijn stoel gevallen"

• zondag 19 maart 2023
  •  Het gaat schrikbarend slecht met integriteit in de Nederlandse politiek.

MARIT NUBÉ 19-3-2023

Vorig jaar waren er zelfs meer schendingen dan ooit in de Tweede Kamer. Kamerlid Pieter Omtzigt heeft een document opgevraagd van maar liefst 44 pagina's met daarin alle veroordelingen van de regering in de afgelopen paar jaar. Maar wat vooral opvalt: 90 procent van alle veroordelingen wordt geheim gehouden. Omtzigt wil nu weten waarom er niet meer openbaar wordt gemaakt.

De integriteit in het Binnenhof blijft tanen, blijkt uit cijfers van de jaarlijkse politieke integriteitsindex (PII). Vorig jaar was er een recordaantal affaires, vooral betreffende ongewenste omgangsvormen en belangenverstrengeling. CDA en VVD spannen de kroon, waarbij de mondkapjesdeal van Hugo de Jonge en de gewiste sms'jes van Rutte in het oog sprongen.

In het kader hiervan wilde Omtzigt weten hoe vaak de regering is veroordeeld. Via Kamervragen kreeg hij een overzicht van 44 pagina's toegestuurd aan uitspraken in rechtszaken. Het beeld dat hierin naar voren komt, is opmerkelijk. Zo blijkt het aantal veroordelingen te zijn verdubbeld in de afgelopen jaren.

Maar hoe de veroordelingen precies in elkaar steken, is grotendeels onduidelijk, stelt Omtzigt. Maar liefst 90 procent van de rechtbankdocumenten is namelijk nog steeds niet openbaar gemaakt zijn, zelfs hoewel sommige veroordelingen al dateren uit 2018.

En dit geheimhouden wordt langzamerhand een groot probleem. Het aantal zaken waarin de regering dwangsommen moet betalen omdat het zich niet aan de rechterlijke uitspraak heeft gehouden, is in drie jaar tijd toegenomen van dertig naar honderdvijftig.

"Ik ben van mijn stoel gevallen," vertelt Omtzigt donderdag in een commissievergadering. Hij wil dan ook weten hoe de CDA-fractie deze forse toename beoordeelt, maar hierop kan CDA-Kamerlid Inge van Dijk geen sluitend antwoord geven. Omtzigt stelt dat "al die zaken politiek gevoelig zijn".