Microsoft: ’Wij bouwen niet illegaal.’ Ja’21 en SP vragen spoeddebat aan en eisen bouwstop nieuw datacenter in Wieringermeer

• zaterdag 4 maart 2023
  • Categorie: , ,

• HOLLANDS KROON - WIERINGERMEER

Ja’21 en de SP in Provinciale Staten van Noord-Holland eisen een onmiddellijke bouwstop van een datacenter van Microsoft in Agriport, Wieringermeer.

Bart Vuijk 2-3-2023

Deze krant berichtte onlangs dat Microsoft niet over de vereiste vergunningen beschikt.

De twee fracties hebben een spoeddebat aangevraagd, dat maandag moet plaatsvinden in Provinciale Staten. Tijdens dit debat zullen beide partijen Gedeputeerde Staten verzoeken om de bouw stil te leggen, aangezien de datacenters nu volgens deze partijen illegaal verrijzen.

Lees ook: Microsoft mag geen datacentrum bouwen in Wieringermeer, maar het wordt gedoogd. Boeren verbijsterd: ’Wij mogen niets, Microsoft krijgt voorkeursbehandeling’

Ook uit de buurt van de datacenters klinkt kritiek. Werkgroep Red de Wieringermeer, die kritisch staat tegenover de vestiging van de mega grote datacenters van Google en Microsoft, wil eveneens dat de bouw wordt stilgelegd. Deze vraag is bij Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied neergelegd, die namens de provincie vergunningen afgeeft.

,,De actiegroep vraagt concreet om de twee gedoogbesluiten, waarmee toestemming werd gegeven voor de bouw, in te trekken. Volgens Red de Wieringermeer is dat nodig, omdat er door de extra beoordeling van de emissie van stikstof in de bouwfase, voorlopig geen zicht is op verlening van een definitieve omgevingsvergunning. Dat is namelijk de wettelijk noodzakelijke voorwaarde om de bouw te kunnen gedogen. Als die niet meer aanwezig is, moet het gedoogbesluit worden ingetrokken.”

Microsoft: ’Feitelijk onjuist’

Microsoft mengt zich inmiddels ook zelf in de discussie. Dat er illegaal wordt gebouwd, is volgens de Amerikaanse technologiegigant niet juist. ,,Het is feitelijk onjuist dat Microsoft illegaal bouwt. Microsoft beschikt over de nodige vergunningen om te mogen bouwen en heeft een vergunning ontvangen van de gemeente voor de bouw van het datacenter die al in werking is getreden.”

,,Ter verdere toelichting: na het besluit dat het bevoegd gezag bij de provincie Noord-Holland is komen te liggen, heeft Microsoft besloten de vergunning op provinciaal niveau opnieuw in te dienen. In dit proces heeft de provincie Microsoft een gedoogvergunning verleend in september 2021. Microsoft is voortdurend in gesprek met zowel de provincie Noord-Holland als de gemeente Hollands Kroon om ervoor te zorgen dat we in alle fasen van de ontwikkeling, bouw en exploitatie, voldoen aan alle vereiste- en toepasselijke wet- en regelgeving.’’

Noordhollands Dagblad

Lees ook: D66 wil opheldering over illegale bouw Microsoft in Wieringermeer

Lees ook: Totstandkoming van datacenters in Hollands Kroon onder de loep genomen

Volgens diverse (flut) onderzoeken behoort Nederland bij de minst corrupte landen, maar waarom hobbelen we van het ene schandaal naar het andere en dan als goedmakertje hebben de verantwoordelijken bedacht dat er dan maar weer eens een zogenaamd onafhankelijk onderzoek moet komen. Er is slechts 1 remedie tegen: Pak de boosdoeners op en straf ze streng en dat geldt net zo goed voor corrupte rechters waarvan het er ook droog van ligt.