Grote verschillen tussen Forum voor Democratie en BoerBurgerBeweging: er valt iets te kiezen

• vrijdag 10 maart 2023
  • Categorie: , , ,
  •  BBB gaat daarentegen volledig mee in het narratief dat er sprake is van een 'crisis' en wil de uitkoop van boeren niet stoppen.

Nieuwsredactie DDS

In de mainstream media wordt vaak gesproken over de 'rechtse oppositie', waarbij Forum voor Democratie (FVD) en de BoerBurgerBeweging (BBB) als haast inwisselbare partijen worden gezien. Echter, de verschillen tussen deze twee partijen zijn groot en fundamenteel.

Een van de belangrijkste onderwerpen waarop de partijen sterk van mening verschillen is stikstof. FVD is van mening dat stikstof geen probleem vormt voor de natuur en wil alle reductiedoelstellingen schrappen. BBB gaat daarentegen volledig mee in het narratief dat er sprake is van een 'crisis' en wil de uitkoop van boeren niet stoppen.

Op het gebied van de energietransitie is FVD tegen het klimaatbeleid en betwist de partij de invloed van de mensheid op het klimaat. BBB onderschrijft juist de hypothese dat de mens via CO2-uitstoot invloed heeft op het klimaat en is voorstander van een energietransitie.

Een ander belangrijk verschil is de houding ten opzichte van de EU. FVD wil uit de EU en radicaal breken met alle Brusselse regelzucht, terwijl BBB niet uit de EU wil en niet wil breken met alle Brusselse regels, zoals de Habitatrichtlijn.

Deze verschillen kwamen recentelijk naar voren tijdens diverse Kamerdebatten, waarin Caroline van der Plas, de leider van BBB, en FVD, aan het debatteren waren. Tijdens de debatten bleek dat de partijen sterk van mening verschillen over onderwerpen als stikstof, de energietransitie en de EU.

Wat ook belangrijk is om te benadrukken is dat BBB heel erg graag wil deugen om zo in een goed blaadje te blijven bij het partijkartel daarom ondertekenen zij het regenboogakkoord. Terwijl de achterban van BBB bestaande uit conservatieven (ex-CDA) en klassiek-liberalen (ex-VVD) niks met woke hebben. Over de oorlog in Oekraine verschillen beide partijen ook van mening. FVD wil zo snel mogelijk vrede en BBB steunt juist wapenleveranties aan het regime in Kiev.

Steun DDS op BackMe: alleen via uw maandelijks of eenmalige gift kunnen we de website draaiende houden en het mediakartel aanpakken. Deze steun is keihard nodig in deze zware economische tijden.

Het is belangrijk om deze verschillen te benadrukken, omdat de mainstream media de partijen vaak als één geheel neerzetten. Kiezers moeten zich bewust zijn van de standpunten van de verschillende partijen, zodat zij een weloverwogen keuze kunnen maken tijdens de Provinciale Statenverkiezingen op 15 maart a.s.

DDS

Zie ook: Ook dit is Caroline