• vrijdag 17 maart 2023
  • Categorie:
  •  HEERHUGOWAARD Het HHNK- bestuur telt in totaal dertig zetels, ....

Martijn Gijsbertsen 17-3-2023

Waterplatform Groen, Water en Land (GWL) heeft bij de waterschapsverkiezingen in Noord-Holland boven het Noordzeekanaal haar meerdere moeten erkennen in nieuwkomer BBB (BoerBurgerBeweging), maar met een kleine marge dan eerder voorzien.

Het verschil tussen beide partijen blijkt na het tellen van bijna alle uitgebrachte stemmen echter kleiner dan een dag eerder, toen bijna een derde was geteld: niet twee zetels, maar slechts een zetel.

Nadat vrijdag kort voor het middaguur 99 procent oftewel 485.806 stemmen waren geteld, stond de BBB van lijsttrekker Jos Beemsterboer uit Valkkoog bij Schagen nog altijd op zes van de in totaal 26 verkiesbare plaatsen in het bestuur van Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK).

Gesprokkeld

GWL van boegbeeld Klazien Hartog uit Bergen bleek er eentje bij te hebben gesprokkeld en steeg van vier naar vijf. Daarmee werd het verlies tot twee zetels beperkt.

(Tekst gaat door onder de foto)

De nieuwe zetelverdeling op basis van bijna alle getelde stemmen.© Illustratie HHNK

Dit ging ten koste van de PvdA van lijsttrekker Marjan Leijen uit Warmenhuizen, die toch nog een zetel verlies moest slikken: de sociaaldemocraten hebben drie in plaats van vier plekken in het pluche weten te bemachtigen. Verder waren er geen veranderingen in de voorlopige einduitslag.

,,In vier gemeenten wordt op een aantal stembureaus nog geteld, naar verwachting heeft dat geen invloed meer’’, aldus HHNK-woordvoerder Jorrit Voet. Van Alkmaar, Hoorn, Waterland en Stede Broec bleken de uitslagen nog niet compleet.

De VVD houdt drie bestuursplekken, BBW (Boeren, Burgers, Waterbelang) en Water Natuurlijk beide twee (respectievelijk plus en min een zetel). Nieuwkomer Partij voor de Dieren scoorde twee zetels, BVNL (Belang van Nederland) een zetel.

CDA en 50PLUS leverden elk een zetel in en hebben daardoor straks eveneens één plek in het waterschapsbestuur.

Opkomst

Het opkomstpercentage voor de waterschapsverkiezingen in Noord-Holland boven het Noordzeekanaal is bijgesteld naar 54,5 procent, 2,3 procent hoger dan vier jaar geleden.

,,Ik ben blij dat veel inwoners naar de stembus zijn gekomen en het werk van het waterschap belangrijk vinden’’, reageerde dijkgraaf Remco Bosma.

(Tekst gaat door onder de foto)

Dijkgraaf Remco Bosma licht de verkiezingsuitslagen toe.© Foto HHNK

Met 67,7 procent was de opkomst in de gemeente Waterland het hoogst, in Velsen (34,5 procent) het laagst. De opkomst in vergelijking met 2019 groeide het hardst in Opmeer: van 55,1 naar 61,3 procent.

De voorlopige verkiezingsuitslag is geteld op partijniveau. De komende dagen worden de stemmen door gemeenten geteld op persoonsniveau. Aan de hand daarvan kan worden bepaald welke van de kandidaten met voorkeursstemmen zijn gekozen. De definitieve uitslag wordt op donderdag 23 maart vastgesteld.

Het HHNK-bestuur telt in totaal dertig zetels, vier plekken worden ingenomen door zogeheten geborgde zetels. Twee daarvan zijn bestemd voor de categorie ongebouwd (agrariërs, voorgedragen door brancheorganisatie LTO Noord) en twee voor beheerders van natuurterreinen (aangewezen door de Vereniging van Bos- en Natuurterreineigenaren).

De geborgde zetels voor de categorie bedrijven (aangedragen door de Kamer van Koophandel) zijn onlangs door een wetswijziging geschrapt, omdat ondernemers hun invloed ook via waterschapspartijen kunnen uitoefenen.

Lees ook: BBB grijpt ook de macht in het waterschapsbestuur. ’Dat we het leuk zouden gaan doen, wisten we. Dit overtreft onze verwachtingen’

Lees ook: Recordaantal kandidaten in de race voor zetel in waterschapsbestuur: liefst 339 namen op stembiljet

Noordhollands Dagblad