“Alles is ‘www’!” Inwoners zonder computer voelen zich tweederangs burger in Hollands Kroon

Datum:
  • zaterdag 18 maart 2023
  • in
  • Categorie: ,

  • HOLLANDS KROON - Wieringerwaard – Een calamiteitenkaart uit 2013, een gemeentegids uit 2014 en een plattegrond uit 2012:



    17-3-2023


    Inwoners van Hollands Kroon zonder computer moeten het er mee doen. Al tien jaar gaat alles van de gemeente digitaal. Bij het raadscafé in Wieringerwaard op donderdagavond brachten ontevreden inwoners dit onder aandacht van de raad.

    Een mevrouw, die liever niet met haar naam op deze website wil verschijnen, heeft de laatste tastbare informatiemiddelen van de gemeente bewaard en meegenomen naar buurthuis De Oude School. De oudste is de plattegrond, die dateert uit 2012: “Ouderen, maar ook andere mensen die niet digitaal vaardig zijn, hebben geen ‘TomTom’ of navigatie op hun telefoon. Wat moet je dan met een kaart uit 2012? Er is in de tussentijd zoveel veranderd.” De digitalisering gaat volgens haar veel te ver. Mensen raken afgezonderd en weten niet meer wat er speelt. Dat de calamiteitenkaart, met daarop alle te benaderen instanties in geval van nood, dateert uit 2013, is simpelweg gevaarlijk.

    Ook de gemeentegids bestaat niet meer. In buurgemeente Den Helder wel. Daar is ook in 2023 nog het boekje met alle bedrijven, clubs en organisaties fysiek beschikbaar. Ook die is mee naar het raadscafé: “Daar kan het wel, dus dat het met kosten te maken heeft kun je mij niet wijsmaken. Den Helder stuurde de gemeentegids zelfs op toen ik dat vroeg, naar een inwoner van Hollands Kroon dus.” De aanwezige raadsleden begrijpen heel goed wat er bedoeld wordt. Kitty Pronk-Heisen van Senioren Hollands Kroon zegt het te zullen bespreken in de fractie. Ook Sylvia Buczynski van de PvdA neemt het mee. Volgens haar was de PvdA toen besloten werd over de vergaande digitalisering ook kritisch.

    De bibliotheek, of de Hollands Kroon mobiel?
    Naast het feit dat de gemeente de bewoners niet meer via de traditionele wegen informeert moet ook het aanvragen van documenten allemaal via het internet gebeuren. Ook dat stuit de aanwezigen bij het raadscafé tegen de borst: “Telefonisch komen we niet verder dan de receptie. Dan wordt je meteen doorverwezen naar de website. Als je zegt dat je niet weet hoe dat werkt wordt je doorverwezen naar de bibliotheek.” In verschillende bibliotheken in de gemeente is er een zogenaamd ‘Informatiepunt Digitale Overheid’. Daar informeren vrijwilligers mensen over het digitaal doen van aanvragen. “Dan moet ik dus mijn hele hebben en houwen blootgeven aan een vrijwilliger. Ik wil gewoon in gesprek met een ambtenaar, die een eed heeft afgelegd en zorgvuldig omgaat met mijn gegevens.”

    Alexander Bügel van Onafhankelijk Hollands Kroon wees de inwoners op het bestaan van de Hollands Kroon Mobiel: Een mobiel loket welke eens per maand een paar uur in een dorp komt. Ook daar kunnen mensen terecht met vragen. Een schijnoplossing, zo oordeelt mevrouw: “Dan moeten we vrij nemen van ons werk om buiten in de rij te gaan staan. We willen gewoon één loket op het gemeentehuis waar we altijd terecht kunnen.” Daarbij is de wens ook niet om hulp te krijgen bij digitale zaken: Sommige mensen willen of kunnen gewoonweg het internet niet gebruiken, met alle gevolgen van dien: “Dan ben je gewoon tweederangs burger. Wij voelen ons totaal buitengesloten door de gemeente.”

    Alles is ‘www’!
    De digitalisering gaat ver, zo illustreert ook een recent artikel in het nieuwsblad over het aanvragen van het ‘Meedoen Budget’. Inwoners met een lager inkomen kunnen zo een paar honderd euro subsidie krijgen voor sport- of culturele activiteiten. Hoewel het artikel in print staat staan er in de tekst meerdere webadressen waar de aanvraag vervolgens moet worden ingediend: “Alles is ‘www’! Zelfs wanneer het gaat om kwetsbare inwoners met een laag inkomen verwacht de gemeente dat zij via een computer hier gebruik van gaan maken. Dit wordt alleen maar erger ook, met de toenemende vergrijzing. Hollands Kroon moet daar rekening mee houden.”

    “Laatst belden wij de gemeente om te vragen of we een melding over iets konden doen. Toen zei de telefoniste dat we dan naar ‘FIXI’ moesten gaan. Weet ik veel wat een ‘FIXI’ is. Voor zover ik weet betekent dat iets dat verzonnen is.” De gemeente gaat gestaag door met digitalisering. Zo lanceerde zij kort geleden een nieuwe website speciaal voor jongeren: “Als kers op de taart kregen we laatst een folder over het ‘Digitaal Jongerencentrum’. Alsof we dat nodig hebben. Onze jongeren zijn al te dik, bijziend en kunnen niet lezen. De volgende stap is een chip in je arm! Mensen moeten gewoon weer in het echt samenkomen.”

    Regio Noordkop


    1 reacties :

    Anoniem zei

    Alexander Bügel van Onafhankelijk Hollands Kroon begrijpt niet dat er mensen zijn zonder mobiel. Wie tegenwoordig in wachtruimtes zit en om zich heen kijkt ziet jong en oud wezenloos op hun mobieltje kijken en als ze er nou nog wat van zouden opsteken dan is dat asociale gedrag nog enigszins te rechtvaardigen, maar helaas steken de meesten er niets van op, sterker nog, ze worden met de dag dommer door alle indoctrinatie via hun telefoontjes. Bij de jeugd is het nog erger, die kunnen niet meer rekenen, schrijven of fatsoenlijk Nederlands praten. Via de TV leren we uit de reclames veel blanke vrouwen met een kleurling woont en in het gesproken woord krijgen we via de advertenties een marokkaans dialect voorgeschoteld. Dit is Nederland anno 2023, zelfs de kleuters krijgen op 4 jarige leeftijd al sex lessen.

    Een reactie posten