Zo veel wat betreft het “klimaat”: China keurt de bouw van tientallen nieuwe kolencentrales goed

• maandag 27 februari 2023
  •  ..het land betrekt een groot deel van zijn stroom van kolencentrales.

Zo veel wat betreft het “klimaat”: China keurt de bouw van tientallen nieuwe kolencentrales goed

Kolencentrale in de Chinese provincie Shanxi.

(Vertaling: E.J. Bron)

De grootste uitstoter van broeikasgassen in de wereld, de Volksrepubliek China, staat blijkbaar op het punt om tientallen nieuwe kolencentrales te bouwen. Volgens een analyse van de denktanks Centre for Research on Energy and Clean Air (VREA) en Global Energy Monitor (GEM) keurden de Chinese autoriteiten in 2022 de bouw van kolencentrales met een totaal vermogen van 106 Gigawatt goed: viermaal zo veel als in het jaar daarvoor.

De 106 Gigawatt zijn de hoogste waarde sinds 2015, toen de Chinese regering samen met vertegenwoordigers van bijna 200 ander elanden het Klimaatakkoord van Parijs ondertekende. Dit voorzag er in om de gemiddelde opwarming van de Aarde tot zo mogelijk 1,5 graden Celsius te beperken. Daarna steeg de uitstoot van China verder; het land betrekt een groot deel van zijn stroom van kolencentrales.

Vorig jaar werden er in de Volksrepubliek al nieuwe kolencentrales met een capaciteit van 50 Gigawatt gebouwd, schrijven CREA en GEM. Dat was ruim 50% meer dan daarvoor. Ter vergelijking: alle kolencentrales in Duitsland leveren samen een geïnstalleerde prestatie van bijna 40 Gigawatt.

De nieuwe kolen-boom in het Verre Oosten is een bittere tegenslag in de strijd tegen de klimaat-catastrofe. China stoot al meer dan tweemaal zo veel CO2 uit dan de op een na grootste uitstoter, de Verenigde Staten. In de eerste jaren na ondertekening van het Klimaatakkoord van Parijs hadden de Chinese autoriteiten minder kolencentrales goedgekeurd dan daarvoor. Nu draait de trend.

“De snelheid waarmee in 2022 vaart gezet werd achter projecten was buitengewoon”, zei de analiste van GEM, Flora Champenois. Veel projecten zouden binnen enkele maanden goedkeuring en financiële middelen hebben gekregen, omdat zij volgens inschatting van de autoriteiten de stabiliteit van het stroomnet garanderen en risico´s op black-outs zouden kunnen minimaliseren.

China had midden 2021 een golf aan stroomuitval op grond van problemen bij de kolenvoorziening beleefd. In 2022 stortte na een lange periode van droogte de opwekking van elektriciteit uit waterkracht in; met als gevolg dat in enkele regio´s de stroom werd gerantsoeneerd. Na een conjunctuurflauwte als gevolg van de strenge corona-regels en corona-lockdowns probeert de regering in Peking nu de economische groei opnieuw aan te zwengelen.

Bron:
    spiegel.de

Vertaald uit het Duits door:
    E.J. Bron
    (www.ejbron.wordpress.com)

Heb ergens anders gelezen dat India alleen al voor 1300(!) nieuwe kolencentrales gaat.
    Die laten zich niet gek maken door de D'66.