9-2-2023

De kiezer heeft recht op volledige en betrouwbare informatie over urgente thema’s zoals klimaatbeleid, energiearmoede en immigratiechaos. Tot nu toe schiet de NPO hierin ernstig tekort. Met het oog op de naderende Statenverkiezingen doet prof. Guus Berkhout een dringende oproep op de voorzitter van de Raad van Bestuur NPO, mevrouw Leeflang, om over deze thema’s een open debat op tv te organiseren.

Door Guus Berkhout

Geachte mevrouw Leeflang,

Er zijn op dit moment meerdere urgente thema’s, zoals klimaatangst, energiearmoede en immigratiechaos, die een dominante rol gaan spelen in het komende verkiezingsdebat. Er is grote behoefte bij de bevolking aan een onafhankelijke voorstelling van zaken. Burgers zijn het meer dan zat dat er al vele jaren selectieve en onvolledige voorlichting plaatsvindt. Ik nodig u uit om in de komende verkiezingstijd de informatievoorziening over deze urgente thema’s aanzienlijk beter te laten plaatsvinden. Uw kijkers snakken ernaar.

Immers, burgers hebben er recht op om te weten of al die angstverhalen, die de politiek voortdurend over hen uitstrooit, wel kloppen. Ze hebben recht op betrouwbare informatie over wat de kosten zijn van ons klimaatbeleid en wat al die uitgaven in de afgelopen decennia hebben opgeleverd. Ze hebben er ook recht op om te weten hoeveel energiesubsidies naar de grote windturbineparken gaan en of die parken ooit zonder die miljardensubsidies kunnen draaien. En ze hebben er ook recht op om te weten wat nu precies alle kosten en alle verplichtingen zijn van het asielimmigratiebeleid en welke maatregelen de politiek gaat nemen om controle te krijgen op die almaar aanzwellende instroom. Dat zijn toch uitermate redelijke vragen in een democratische rechtsstaat, en het is toch vanzelfsprekend dat staatsomroep NPO volop meewerkt aan een objectieve informatievoorziening over deze zorgwekkende landszaken?

Geachte mevrouw Leeflang, hierbij een expliciet voorstel. Laten we nog vóór de komende verkiezingen een open debat op NPO1 organiseren over bovenstaande thema’s. Niet een debat met de gebruikelijke halve waarheden en het gebruikelijke geruzie tussen de partijen, maar een debat over betrouwbare informatie en concrete oplossingen. De burger wil nog vóór de verkiezingen de echte feiten kennen, en weten wat de politiek nu eindelijk eens aan al die problemen gaat doen. De bevolking is toe aan een nieuw tijdperk in onze democratie!

Ter verduidelijking, ik ben bereid om te zorgen voor een team van gerenommeerde experts in de thema’s klimaat, energie en immigratie. Die experts zijn beschikbaar om het hele verhaal aan de kijkers te vertellen en aan te geven wat er moet gebeuren om ons land te verlossen van klimaatangst, energiearmoede en immigratiechaos.

En u zorgt voor een team uit de politiek dat de kiezer gaat uitleggen waarom het overheidsbeleid in deze beleidsgebieden zo effectief is en waarom het zo belangrijk is dat we daar zoveel miljarden aan blijven uitgeven. Dat debat wordt een feest voor uw kijker.

Ik zie uit naar uw antwoord,

Guus Berkhout

Emeritus hoogleraar TU Delft
President Climate Intelligence Foundation (Clintel)