[Terugkijken] Deskundigenbijeenkomst Wet Toekomst Pensioenen (WTP) - Eerste Kamer

• woensdag 15 februari 2023
  •  Deskundigenbijeenkomst Wet Toekomst Pensioenen (WTP) - Eerste Kamer

14-2-2023

Terugkijken: Deskundigenbijeenkomst over het wetsvoorstel Wet Toekomst Pensioenen (WTP) - Eerste Kamer. Deelnemers: 1. Henriëtte Prast - Partij voor de Dieren. 2. Carla Moonen - D66. 3. Roel van Gurp - GroenLinks. 4. Pim van Ballekom - VVD. 5. Ton Raven - OSF. 6. Jeroen de Vries - Fractie-Otten 7. Ria Oomen-Ruijten - CDA. 8. Ferd Crone - PvdA. 9. Tiny Cox - SP. 10. Peter Schalk - SGP. 11. Hugo Berkhout - Fractie-Nanninga. 12. Martin van Rooijen - 50PLUS. 13. Gom van Strien - PVV. 14. Simone Kennedy-Doornbos - ChristenUnie. 15. De vaste Kamercommissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) organiseert dinsdag 14 februari een eerste deskundigenbijeenkomst over het wetsvoorstel Wet toekomst pensioenen. Programma: 18.00 - Blok 1: Uitvoerbaarheid Rob de Brouwer, Senioren Netwerk Nederland (SNN) Jos Heuvelman, Autoriteit Financiële Markten (AFM) Tjerk Kroes, De Nederlandsche Bank (DNB) Francine van Dierendonck, Algemene Pensioen Groep (APG) 19.15 uur - Blok 2: Handhaafbaarheid Ben Schuurman, Centraal Aanspreekpunt Pensioenen (CAP) Belastingdienst Kees Goudswaard, Universiteit Leiden Lans Bovenberg, Universiteit Tilburg 20.15 uur - Blok 3: Implementatie Hans van Meerten, Universiteit Utrecht Jean Frijns, Vrije Universiteit Amsterdam (emeritus) Sylvester Eijffinger, Universiteit Tilburg In drie blokken gaan de leden van de commissie met deskundigen het gesprek aan over dit wetsvoorstel. In het bijzonder wordt hierbij op 14 februari ingegaan op de thema's 'uitvoerbaarheid', 'handhaafbaarheid' en 'implementatie'. Voorzitter: M.L. (Mei Li) Vos. Ondervoorzitter: R.G. (Reina) de Bruijn-Wezeman. Griffier: C.C. (Candacé) van der Bijl. Na opening door senator Mei Li Vos, voorzitter van de commissie SZW, verzorgen de deskundigen een inleiding van maximaal 5 minuten, waarbij het wetsvoorstel vanuit de praktijk belicht wordt. Na de inleidingen hebben de leden de gelegenheid om vragen te stellen. Over de Wet toekomst pensioenen Het wetsvoorstel wijzigt de Pensioenwet, de Wet inkomstenbelasting 2001 en enige andere wetten in verband met herziening van het pensioenstelsel en enkele andere wijzigingen. Het wetsvoorstel komt voort uit het in 2019 door het kabinet met werknemers- en werkgeversorganisaties gesloten akkoord over de vernieuwing van het pensioenstelsel en de Hoofdlijnennotitie uitwerking pensioenakkoord. Dit wetsvoorstel werkt de hoofdlijnen uit en verankert ze in de wet- en regelgeving. Het wetsvoorstel bevat tevens voorstellen voor de standaardisering van het nabestaandenpensioen in de tweede pijler, de experimenteerruimte voor de pensioenopbouw door zelfstandigen in de tweede pijler en de inkorting van de wachttijd voor werknemers in de uitzendsector. Stand van zaken: De Tweede Kamer heeft het wetsvoorstel (EK, B) op 22 december 2022 na hoofdelijke stemming met 93 stemmen voor en 48 stemmen tegen aangenomen. Voor: ChristenUnie, D66, CDA, VVD, PvdA, GroenLinks, SGP en Volt. Tegen: SP, BIJ1, DENK, Fractie Den Haan, PvdD, BBB, JA21, Lid Gündoğan, Lid Omtzigt, PVV, FVD en Groep Van Haga. Deelnemers: Voorzitter: ------------------------------------ Na verwerking verschijnen alle livestreams in een afspeellijst; https://www.youtube.com/playlist?list... ------------------------------------ Live opgenomen beelden uit de Eerste Kamer. De Eerste Kamer der Staten-Generaal kan geen verantwoordelijkheid nemen voor de actualiteit en juistheid van geëxtraheerde informatie. BRON: Eerste kamer

Arnews