Minister Kuipers (D66) hangt rechtszaak boven het hoofd: 'Onzorgvuldig, onvolledig en onjuist'

• donderdag 23 februari 2023
  • Categorie: , ,
  •  Vorige week kondigde de minister van Volksgezondheid, Ernst Kuipers (D66), verdere bezuinigingen aan in de zorg.

MARIT NUBÉ  22-2-2023

Hij wil namelijk het aantal centra voor kinderhartchirurgie gaan halveren. De betrokkenen zijn woedend, en dreigen nu met een rechtszaak als Kuipers zijn plan doorzet.

Kuipers maakte vorige week bekend dat twee van de vier kinderhartcentra in Nederland hun deuren zullen moeten sluiten. Rotterdam en Groningen mogen openblijven; Leiden en Utrecht moeten sluiten, verklaarde hij. Volgens Kuipers is deze maatregel nodig omdat er in de toekomst niet genoeg patiënten zullen zijn voor de centra.

PVV-Kamerlid Fleur Agema reageerde meteen woedend op het besluit van Kuipers. 'Dit is zo raar. Iedereen dacht dat naast Rotterdam de strijd ging tussen Leiden en Utrecht,' reageerde ze.

Volgens Agema had Kuipers 'geen enkele inhoudelijke onderbouwing' om te kiezen voor Rotterdam, in plaats van Leiden of Utrecht. 'Is er een deal gesloten? Iets uitgeruild in achterkamertjes, zonder dat we dat weten?' vraagt ze zich hardop af.

Agema verwijst hiermee mogelijk naar Kuipers' verleden als ziekenhuisdirecteur in Rotterdam. Kuipers was jarenlang de bestuursvoorzitter van het Erasmus MC: een ziekenhuis met een kinderhartcentrum dat open mag blijven. Vorig jaar onthulde Follow The Money dat Kuipers in deze bestuursfunctie meermaals de transparantieregels aan zijn laars heeft gelapt.

Rechtszaak dreigt voor Kuipers
    Niet alleen Agema is woest over Kuipers' besluit. Het centrum voor aangeboren hartafwijkingen (Cahal) van het Leids UMC en het Amsterdam UMC gaat zelfs naar de rechter stappen als Kuipers zijn plan doorzet, meldt Algemeen Handelsblad.

Evenals Agema vindt het Cahal de onderbouwing van Kuipers onvoldoende. Sterker nog: het centrum noemt de motivering zelfs 'onzorgvuldig, onvolledig en onjuist'. Als het kinderhartcentrum in Leiden inderdaad moet stoppen, verdwijnt 'alle in 26 jaar zorgvuldig opgebouwde expertise. Dit besluit raakt niet alleen ons maar de hele landelijke kinderhartzorg; deze manier van concentreren dreigt eerder schade dan kwaliteitswinst op te leveren', aldus het Cahal.

Ook de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) waarschuwde eerder al voor de negatieve gevolgen van het halveren van het aantal kinderhartcentra. Het LUMC (Leids Universitair Medisch Centrum) zou zelfs zijn status van academisch ziekenhuis kunnen verliezen, aldus NZa.

Daarom ziet de directie van het LUMC maar één optie: "We tekenen formeel bezwaar aan bij de minister en als dat niks oplevert stappen we naar de rechter", aldus voorzitter Douwe Biesma.

NieuwRechts

Edgar Rice Burroughs zei

Het wordt steeds duidelijker dat van dit sloop kabinet alles en iedereen in Nederland kapot moet behalve de rijke stinkers.