Ierse MEP Clare Daly FILEERT EU-stilte over Nordstream 2: 'Ik schaam me dat ik Europeaan ben!'

• zaterdag 18 februari 2023
  • Categorie: , ,
  • Als we in een democratie leven, dan moeten we ervoor zorgen dat de waarheid boven tafel komt.

Michael van der Galien 18-2-2023

Europarlementariër Clare Daly heeft in het Europees Parlement een woedende toespraak gehouden over de vernietiging van Nordstream 2 en de stilte van de EU erover. Daly benadrukte dat de Amerikanen, samen met Noorwegen, de aanslag op Nordstream 2 hebben gepleegd en dat het in een normale wereld de taak van de EU zou zijn om uit te zoeken of dit klopt. Maar tot haar grote verbazing was het volledig stil in Brussel en verstopte de EU zich.

"Ik eis dat ik te weten kom wat er is gebeurd. Dit is geen man die zomaar wat beweringen doet. Het is een man met een netwerk en connecties", aldus Clare Daly. "Het is schokkend dat de EU geen vragen stelt over wie verantwoordelijk is voor het saboteren van de inkomens van onze burgers. Ik schaam me om Europeaan te zijn".

De Europarlementariër heeft Seymour Hersh geciteerd, die in een spraakmakend artikel heeft uitgelegd hoe Amerika de aanslag op Nordstream 2 heeft gepleegd, in samenwerking met Noorwegen. De aanval op Nordstream 2 is geen geheim meer en heeft de relatie tussen Europa en Rusland ernstig beïnvloed. Maar de EU blijft er stil over.

Daly betoogde dat de EU haar verantwoordelijkheid moet nemen om de waarheid te achterhalen en ervoor moet zorgen dat de schuldigen worden gestraft. Dat klopt natuurlijk. Als we in een democratie leven, dan moeten we ervoor zorgen dat de waarheid boven tafel komt. We kunnen niet blijven zwijgen over de vernietiging van Nordstream 2 en doen alsof er niets is gebeurd.

De EU heeft zich tot nu toe stilgehouden over de kwestie. Het lijkt erop dat de EU niet bereid is om in conflict te komen met de Verenigde Staten over Nordstream 2. Maar Clare Daly weigert om hier genoegen mee te nemen en blijft aandringen op antwoorden.

Steun DDS op BackMe: alleen via uw maandelijks of eenmalige gift kunnen we de website draaiende houden en het mediakartel aanpakken. Deze steun is keihard nodig in deze zware economische tijden.

In de toespraak van Clare Daly wordt duidelijk dat er sprake is van een gebrek aan transparantie en verantwoording binnen de EU. Dit roept de vraag op of de EU in staat is om haar taak als hoeder van democratische waarden en burgerrechten uit te voeren. Het is duidelijk dat er meer openheid en verantwoording nodig is binnen de EU om de integriteit en de waarden van de Europese democratie te waarborgen... om nog maar te zwijgen over het beschermen van de energiebronnen waar alle Europese burgers afhankelijk van zijn.

DDS