Gratis jonge bomen en struiken voor alle inwoners van Hollands Kroon

• dinsdag 7 februari 2023

• HOLLANDS KROON  Op zaterdag 18 februari delen we zaailingen van bomen en struiken uit. Iedereen mag tussen 10.00 en 14.00 langskomen om gratis jonge bomen en struiken op te halen.

We delen de zaailingen uit vanaf onze Meer Bomen Nu bomenhub aan de Industrieweg 1 in Middenmeer.

Vrijwilligers oogsten jonge bomen

Meer Bomen NU

Gezonde bosjes maken elk jaar honderden zaailingen. Dit zijn jonge bomen en struiken die kiemen uit zaden van grote bomen en struiken. Veel van deze zaailingen overleven het niet. Zij strijden met grote bomen en struiken om licht en voeding. Vrijwilligers van Meer Bomen Nu oogsten deze jonge bomen en struiken. Deze redden zij uit natuurgebieden, dorpsbosjes en stadsparken.

Geef de natuur een plekje om te wonen

Door deze zaailingen een andere plek te geven is de kans groot dat ze volwassen worden. De bomen en struiken zijn soorten die al heel lang in Nederland groeien. Dit noemen we 'inheemse soorten'. Vogels en insecten hebben eeuwen de tijd gehad om aan ze te wennen. Daarom weet een merel dat zij de bessen van een Gelderse roos heerlijk vindt. En de kieskeurige Grote Zijdebij heeft bloeiende wilgen nodig om haar larven te voeden. Inheemse bomen en struiken zijn daarom van levensbelang voor heel veel dieren en andere planten. Als iedereen inheemse bomen en struiken plant in zijn tuin, geven we de natuur een plekje om te wonen. En zorgen we ook voor schaduw in hete zomers.

75 procent kans om te overleven

De jonge boompjes en struiken zijn vaak nog erg dun. Maar ze hebben 75 procent kans om te overleven. De zaailingen zijn tussen de 50 centimeter en 2 meter hoog en hebben blote wortels. We hebben veel verschillende bomen om uit te delen zoals zomereik, beuk, wilg, populier, es, esdoorn, abeel. En soorten die kleiner blijven zoals vogelkers, peer, ruwe berk, appel, meidoorn, zoete kers, veldesdoorn, els. En struiken zoals vlier, Gelderse roos, sleedoorn, sporkehout, liguster, hazelaar en wilde aalbes.

Meld u aan als u komt

De bomen en struiken worden uitgedeeld aan de Industrieweg 1 in Middenmeer. Graag horen wij het als u komt en hoeveel zaailingen u wilt hebben. Aanmelden kan via dit formulier:  https://bomenplanner.meerbomen.nu/events/1012