-Frits Bosch- Laten eens wat over de historie lezen over Oekraïne en Rusland

• woensdag 15 februari 2023
  •  “De oorlog in Oekraïne kent een lange voorgeschiedenis.

Frits Bosch 15-2-2023

Zo probeerde Rusland bijvoorbeeld de toenadering tot het Westen te zoeken; heel anders dan de media laten lijken. Maar er is meer. Het Westen heeft in de afgelopen decennia een spoor van vernietiging achter zich gelaten waarbij de provocatie richting Rusland op geen enkele manier werd geschuwd. Thierry Baudet loopt de gebeurtenissen een voor een door en duidt het conflict in een bredere context.” Zo staat op de FvdD website en Baudet licht dit in de TK commissie navenant toe, “het Westen is hypocriet”.

Dit is correct gesteld. De NAVO is agressief en provocatief is geweest. Lees het boek van M.E. Sarotte “Not one inch”, die met pijnlijke detaillering 400 pagina’s lang aangeeft welk een powerplay NAVO gespeeld heeft na het vallen van de Berlijnse Muur richting Rusland om Oekraïne in te palmen met leugens en niet nakomen van afspraken met Rusland. Sarotte geeft ook aan dat de VS Russische presidenten moedwillig heeft vernederd als ‘overwinnaars’ na het vallen van de Berlijnse Muur in 1989. Driewerf schande. Ik voeg hieraan toe dat de rol van Duitsland ook zeer slecht is geweest. Angela Merkel heeft voortdurend weggekeken, terwijl ze wist wat Poetin’s plannen waren. Hij heeft haar luid en duidelijk ingelicht in het Russisch wat zij verstaat. Merkel kent de Russische mentaliteit. Merkel acht ik een ramp geweest voor Europa en voor de wereld. Maar ook wij hebben steeds weggekeken. Mark Rutte heeft voortdurend achter Mutti aangelopen en heeft nu een grote mond richting Rusland. Allen hebben tonnen boter op het hoofd.

Maar als we het kader wat breder trekken en in de historie van Rusland en Oekraïne duiken, dan ontwaren we een decennialange, nee, eeuwenlange, gewelddadig omgaan van Rusland met Oekraïne. Oekraïne was het wingewest van het grote en machtige Rusland, met elf tijdzones. Oekraïne wordt beschouwd als het achterlijke broertje van Rusland die je kunt uitmoorden, ‘just for kicks’. Rusland heeft een lange traditie van moord op Oekraïners. Toen Oekraïne richting Westen neigde werd Rusland wakker. Deze graanschuur ging er opeens vandoor richting Westen, “dat willen we niet. Oekraïne hoort bij ons, onze bakermat.” Hete tranen. Too little, too late. En dan de Russische bevolking voorliegen. De dictators gaven nooit ene moer om het wel en wee van de bloedeigen bevolking. Poetin geeft geen ene moer om de eigen bevolking. MH17 ook nog eens…

Rusland is een vergaarbak van allerlei volkeren en Moskou wenst de kikkers op de kruiwagen te houden. Dat gaat niet zachtzinnig. Rusland is een moordmachine. Lees over de Tartaren, de Mongolen, Peter de Grote, Iwan de Verschrikkelijke, Lenin en Stalin. Stalin heeft vijf miljoen doden op z’n naam staan via uithongeren van Oekraïners tot kannibalisme aan toe. Lees het boek “Red Famine” van Anne Applebaum. Wat toen gebeurd is, is te walgelijk voor woorden. Geen wonder dat Oekraïners een extreem diepe haat hebben ten opzichte van die verzameling moordenaars aan hun noordgrens. Ik geef Oekraïners gelijk dat ze eens en voor altijd los willen komen van deze bruten.

Oplossing naar mijn mening: 1. Oekraïne dient niet lid te worden van de EU 2. Oekraïne dient buffer te zijn 3. Geef Poetin een uitweg, een stuk Donbas, 60% Russisch gesproken. 4. Start vredesbesprekingen waarbij het Westen toegeeft ernstige fouten te hebben gemaakt en dus excuses maakt. Daar zijn we toch goed in?

Laten we eens duiken in de geschiedenis van beide landen. Een shortcut is het boekje van Mark Galeotti, “Een kleine geschiedenis van Rusland”. Misschien is het dan zinvol om onze mening over dit belangrijke onderwerp bij te stellen.

Frits Bosch, econoom en socioloog. Tevens auteur van “Risico als obsessie”, “Dat is het risico”, “Wereld op een keerpunt” “Onbehagen bij de elite”, “Schaft ook Nederland zich af?” en “Feminisme op de werkvloer”.

-Frits Bosch- Laten eens wat over de historie lezen over Oekraïne en Rusland
    DDS

Dekker zei

"Rusland is een moordmachine" aldus de schrijver.
    Hoe moeten we dan Duitsland (wereldoorlogen) en Amerika (Syrië, Irak, Yugoslavia, Afghanistan, Noord Korea enz.)
    Ook Duitsland heeft tientallen miljoenen doden op zijn naam en de Oekraïne waar nog steeds de NAZI's (https://www.frontnieuws.com/nazis-in-oekraine-trends-op-twitter-terwijl-wereldwijd-het-bewustzijn-blijft-toenemen/) het voor het zeggen heeft, heeft de dood van 100.000 Poolse mensen op zijn naam plus de tienduizenden slachtoffers van de beschietingen op het oost Oekraïense deel.
    Natuurlijk heeft Poetin lak aan de Russische bevolking, maar zijn Rutte, Merkel, seniele Joe Biden en vele andere tirannen (van de EU) anders dan?