Eerst werken ze Arib buiten en nu Van Houwelingen en Van Haga: ‘Zouden ze iets te verbergen hebben?’

• zondag 5 februari 2023
  • Categorie:
  • De grootste delen van de samenleving zijn inmiddels zo kritisch dat ‘onder het tapijt moffelen’ niet meer gaat lukken.

Robin de Boer 5-2-2023

Luister naar dit artikel
    NineForNews.nl
    00:00 / 02:24

Eerder werd Khadija Arib, die de coronacommissie zou gaan leiden, vakkundig weggewerkt. Nu wil men ook af van commissieleden Pepijn van Houwelingen (FVD) en Wybren van Haga (BVNL).

Verschillende leden hebben anoniem gelekt dat zij niet langer met de twee Kamerleden ‘door één deur kunnen’. De coronacommissie is sinds september vorig jaar bezig om de parlementaire enquête, het zwaarste onderzoeksmiddel van de Kamer, naar de coronacrisis op poten te zetten.

De anonieme leden beweren dat Van Houwelingen en Van Haga ‘vooringenomen’ stellingnames over corona doen. Volgens NRC gaan de leden het tweetal komende maandag vragen op te stappen.

Gaat niet lukken

Het bericht doet veel stof opwaaien. “Het gaat niet lukken om Van Haga en Van Houwelingen weg te krijgen uit de coronacommissie. De grootste delen van de samenleving zijn inmiddels zo kritisch dat ‘onder het tapijt moffelen’ niet meer gaat lukken. Het kabinet weet dat. De coalitiepartijen weten dat. De Kamer weet dat,” schrijft BVNL-bestuurslid Hans van Tellingen.

Ondernemer Rutger van den Noort voegt toe: “Het zou goed zijn dat de Kamerleden die niet meer willen werken met Van Houwelingen en Van Haga in de coronaonderzoekscommissie opstappen en niet vervangen worden, zodat de kritische vragen minimaal gesteld kunnen blijven worden.”

Gezondheidswetenschapper Yvonne Simons vermoedt ‘een potje framing om de parlementaire enquête te traineren’.

Alle mogelijke critici eruit

Publicist Maaike van Charante wijst erop dat Arib plaats heeft moeten maken voor een kersvers onbekend VVD-Kamerlid. Als de commissie uit elkaar valt, loopt de parlementaire enquête hoogstwaarschijnlijk grote vertraging op.

Oud-Statenlid Eelco van Hoecke vraagt zich af: “Eerst werken ze Arib buiten en nu Van Houwelingen en Van Haga. Zouden ze iets te verbergen hebben?”

“Hoe krijg je een parlementaire enquête van de grond die de waarheid kan blijven verhullen? Alle mogelijke critici eruit!” merkt politiek econoom Kees van der Pijl op.

De ramen op de NOS Studio zijn volgeplakt met namen van overleden mensen door de Covid prikken. Natuurlijk zal de NOS dat niet uitzenden want daarmee zouden ze aangeven vanaf het begin al medeplichtig te zijn. NOS-gebouw volgeplakt met 14.445 post-its: 'Plotseling overleden', 'hartfalen na prikken', 'René is dood' (ninefornews.nl)