Co-eigenaar Nederlandse media financierde Extinction Rebellion én vorige baan ombudsvrouw NPO

• vrijdag 3 februari 2023
  • Categorie: , , ,
  •  De A12-blokkade van Extinction Rebellion werd breed uitgemeten in de media.

Door

Vaak opvallend sympathiek. Cultuur onder Vuur ging op onderzoek uit en onthult dat Extinction Rebellion in 2020 met 20.000 euro betaald is door Stichting Democratie en Media, die mede-eigenaar is van Nederlandse mediabedrijven. Dezelfde stichting maakte de vorige baan van Margot Smit mogelijk. Dezelfde Margot Smit die er nu als ‘ombudsman NPO’ op uit is Ongehoord Nederland uit het omroepbestel weg te censureren.

Voor ‘onafhankelijk kritische media’

Stichting Democratie en Media (SDM) is een onafhankelijke stichting met een eigen vermogen. Het grootste deel hiervan is geïnvesteerd in mediabedrijven, De Persgroep Nederland (o.a. De Volkskrant, Trouw en Het Parool) en De Correspondent. SDM heeft daar dus ook een vinger in de pap. Dit, naar eigen zeggen, onder de verklaarde doelstelling: “investeren in onafhankelijke, kritische media en sterke, integere democratische rechtsstaat”.

Extinction Rebellion predikt vernietiging van christelijke beschaving

Je zou dan zeggen dat SDM zich verre houdt van Extinction Rebellion, dat met snelwegblokkades de veiligheid van burgers in gevaar brengt. XR vernielt in het Verenigd Koninkrijk al bankfilialen. De missie van XR is niet klimaat, maar de vernietiging van de Westerse christelijke beschaving. Dat zegt mede-oprichter Stuart Basden zelf: "De afbraak van het klimaat is een symptoom van een giftig systeem dat de manier waarop we met elkaar omgaan heeft geïnfecteerd... verergerd toen de Europese 'beschaving' over de wereld werd verspreid door wreedheid en geweld gedurende de laatste 600 jaar van kolonialisme."

‘Niet links, maar progressief’

Je zou ook zeggen dat SDM het kritische en onafhankelijke Ongehoord Nederland wel flinke ondersteuning zou geven. Maar wie de lijst van organisaties doorkijkt die in de prijzen vallen, ziet dat SDM een kneiterlinks beleid volgt. Iets wat SDM zelf niet wil toegeven. “Wij zijn niet links, maar progressief”, beweert directrice Nienke Venema, die persoonlijk gemandateerd tot 100.000 hiervoor de hoofdverantwoordelijke is. Niet links, maar progressief? What’s in a name?, zou Shakespeare zeggen.