blckbx today #143:

• vrijdag 24 februari 2023
  • Categorie: , ,
  •  blckbx today #143: Nieuw WHO-pandemieverdrag | Embryowet-discussie actueel | Heeft Seymour Hersh gelijk?

24-2-2023

Zie Hier de uitzending

Met de Provinciale Statenverkiezingen in aantocht komt opnieuw de ethische discussie aan bod omtrent het kweken van embryo's voor wetenschappelijk onderzoek. Wat zijn de morele aspecten en fundamentele vragen die we ons moeten stellen? Komende week gaat minister van VWS Ernst Kuipers met de lidstaten van de WHO in onderhandeling over de "eerste schets" van een internationaal pandemisch verdrag; de zogeheten 'zero draft'. Gezien de bindende functie van dit nieuwe verdrag hangt er nogal wat vanaf. Dat en meer in blckbx today.

Vrijdag 24 februari 2023

In de uitzending van vanavond onder andere:

Komende week gaat minister van VWS Ernst Kuipers met de lidstaten van de WHO in onderhandeling over de "eerste schets" van een internationaal pandemisch verdrag; de zogeheten 'zero draft'. Gezien de bindende functie van dit nieuwe verdrag hangt er nogal wat vanaf. Rechtsfilosofe Eva Vlaardingerbroek neemt ons daarom mee in alle ins en outs.

• Het onthullende artikel over de mogelijke betrokkenheid van de Amerikaanse overheid bij het ontploffen van de Nord Stream-pijpleidingen heeft veel stof doen opwaaien over de integriteit van de schrijver ervan, gevierd Amerikaans journalist Seymour Hersh. Autoriteiten nemen de aantijgingen niet serieus dat de Verenigde Staten een interventie zou plegen op Europees grondgebied. Onderzoeksjournalist Marcel van Silfhout twijfelt echter geen moment, omdat Amerika dit al meerdere malen eerder heeft gedaan.
    • Met de Provinciale Statenverkiezingen in aantocht komt opnieuw de ethische discussie aan bod omtrent het kweken van embryo's voor wetenschappelijk onderzoek. Jurist Sven Hulleman staat stil bij de morele aspecten en de fundamentele vragen die raken aan de kern van ons bestaan.

Desk: jurist Sven Hulleman, rechtsfilosofe Eva Vlaardingerbroek en onderzoeksjournalist Marcel van Silfhout
    Presentatie: Anne Willemsen