Veel grotere oversterfte eind 2022: 24,5 procent hoger dan verwacht

• dinsdag 17 januari 2023
  • Categorie: , ,
  •  In de laatste weken van 2022 zijn er ruim 3100 meer mensen overleden dan wat er volgens de schattingen was verwacht.

MARIT NUBÉ  15 JANUARI 2023

Dit blijkt uit de cijfers van Centraal Bureau voor Statistiek (CBS). Kamerlid Pieter Omtzigt maakte zich al eerder zorgen om deze veel grotere oversterfte in december.

De oversterfte in de laatste paar weken van 2022 betreft een piek ten opzichte van het hele jaar. In oktober overleden er 1800 mensen meer dan verwacht, en in november 1400 mensen. De oorzaken van de hoge oversterfte, en zeker de piek aan het einde van het jaar, zijn vooralsnog onduidelijk.

Dit meldt RTL Nieuws. Volgens CBS-onderzoeker Ruben van Galen kunnen het coronavirus, de griep en uitgestelde zorg als mogelijke oorzaken van de hoge oversterfte. Ook in België is er sprake van een enorme oversterfte: afgelopen zomer was zelfs de dodelijkste in twintig jaar tijd.

'Deze mensen overlijden niet aan corona'
    Kamerlid Pieter Omtzigt stelt echter dat het coronavirus niet een alles dekkende verklaring kan zijn voor de oversterfte. Eerder sloeg hij al alarm over de piek in december. 'Het aantal sterfgevallen in de week voor Kerst was het hoogste in meer dan een jaar tijd', schreef het bezorgde Kamerlid.

Omtzigt vervolgt: 'Deze mensen overlijden niet aan corona. Het RIVM meldt nog enkele overlijdens per dag aan Corona. En stopt met het verzamelen van de statistieken. Het CBS blijft wel verzamelen. In 2020 en 2021 overleden veel mensen aan Corona. Toch was voor meer dan 3000 sterfgevallen in 2021 onduidelijk wat de oorzaak was, na onderzoek CBS en RIVM. Maar het aantal overlijdens in 2022 is gewoon ongeveer net zo hoog als in 2020 en 2021!' De politicus had hier eind 2021 al een motie over ingediend. De motie riep op tot onderzoek, waar nu eindelijk gehoor aan wordt gegeven.

Maar Omtzigt maakt direct enkele kanttekeningen bij dit onderzoek: 'Maar er wordt dus geen onderzoek gedaan naar 2022, terwijl de onverklaarbare oversterfte daar veel hoger is (totale oversterfte in 2022: ongeveer 13.000). Ik vroeg daar wel om en zal daarom blijven vragen. Terwijl we tijdens de pandemie terecht veel aandacht besteed hebben aan de sterfte en oversterfte, lijkt de aandacht nu totaal verslapt. Terwijl hogere sterfte (en dus een lagere levensverwachting) echt duidelijk tekenen zijn dat er iets mis is met de uitkomsten van de publieke gezondheidszorg. Je wilt de oorzaken dus weten. Overigens: heel veel Westerse landen hebben te maken met onverklaarbare en hoge oversterfte in het jaar 2022.'

NieuwRechts