Telegraaf-journalist: Klaus Schwab zal er niet in slagen een wereldregering te vormen

• maandag 16 januari 2023
  • Categorie:
  •  “Dat we met enige voorzichtigheid en kritisch vermogen naar deze club kijken, dat lijkt me wel terecht,”

Robin de Boer 16-1-2022

Luister naar dit artikel
    NineForNews.nl
    00:00 / 01:56

Deze week wordt het World Economic Forum weer gehouden. Martin Visser, financieel journalist bij De Telegraaf, is er een paar keer geweest en de bijeenkomst gaf hem ‘een wat dubbel gevoel’, zegt hij in de nieuwe online PowNed-serie COMPLOT?!

“Aan de ene kant is het wel bijzonder dat je op zo’n korte afstand van allerlei bekende mensen bent, maar aan de andere kant denk je ook van: wat is dit voor een elitair iets?” aldus Visser. “Wie vertegenwoordigen deze mensen?”

Gemene deler

Op het WEF worden de neuzen dezelfde kant op gezet. Dat is volgens hem een vergaande vorm van invloed. Het is geen keihard beleid, maar het is wel zo dat bijvoorbeeld premier Rutte zich gaandeweg voegt naar een soort van gemene deler in de wereld. Dat zou dan de macht kunnen zijn, stelt de journalist.

“Dat we met enige voorzichtigheid en kritisch vermogen naar deze club kijken, dat lijkt me wel terecht,” vervolgt hij.

Dat zie ik niet gebeuren

Visser gelooft niet dat we in 2030 op een hele andere manier worden bestuurd door de wereldelite van het World Economic Forum.

“Ik denk dat Klaus Schwab dat misschien wel zou willen. Zo ambitieus is die man ook wel weer. Maar gelukkig zijn die mensen in de elite ook maar gewone mensen, die maken ook fouten. Heel veel zelfs. Domme fouten. Ze zijn het vaak niet met elkaar eens. Ze maken ruzie. Ze doen domme dingen. Dus voordat zij de rijen zodanig gesloten hebben dat ze een front vormen, een wereldregering hebben gevormd en alles anders is vanaf 2030 – dat zie ik niet gebeuren,” zegt hij.

Visser sust met deze’openheid’ de mensen in slaap.