Kabinetscrisis in de maak: ambtelijke top vertrouwen kwijt in kabinet Rutte IV

• zaterdag 14 januari 2023
  • Categorie: , , ,
  • De ambtelijke top van het land is het vertrouwen in de ministersploeg van premier Mark Rutte kwijt.

14-1-2023

De Secretaris-Generaals, de hoogste Rijksambtenaren van het land, van de twaalf ministeries maken zich zorgen om de samenwerking tussen de ambtenarij en het kabinet. Woensdag vond er een overleg plaats tussen de ambtelijke top en enkele prominenten uit het kabinet over de vertrouwenscrisis.

Uit stukken die in bezit zijn van het NRC blijkt dat de ambtelijke top van het land het vertrouwen in de ministersploeg van premier Mark Rutte kwijt is.

Zo ziet Gert-Jan Buitendijk, Secretaris-Generaal bij Algemene Zaken,  'een toegenomen politiek-ambtelijke spanning', aldus de topambtenaar op het intranet van de  Algemene Bestuursdienst (ABD). Dat is de organisatie die de belangen behartigt van de ruim 1700 Rijksambtenaren met de hoogste managementfuncties.

In het statement reageert Buitendijk op de brandbrief van vijftig ambtenaren die hij, de premier en enkele anderen ontvingen. Verder blijkt dat VVD-minister Micky Adriaansens (Economische Zaken en Klimaat) een grote ruziemaker is. In 2022 stapte de Secretaris-Generaal van dit departement op nadat ze meermaals openlijk ruzie had gemaakt met de VVD'er.

NieuwRechts

Een kabinetscrisis en het eventueel opstappen van het kabinet zal niets veranderen, dezelfde partijen komen weer terug en dan met PvdA en GL en eventueel nog een andere partij aangevuld. Het rechtse blok, wat we daar ook onder mogen verstaan, zal bij lange na niet genoeg stemmen krijgen.